بدون شک مقایسه فرانسه با ایتالیا کار آسانی نیست. هر دو کشور ایتالیا و فرانسه جز کشورهای مهم و پربازدید اروپایی به شمار می‌روند که دارای یکی از قوی‌ترین و با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. علاوه براین هردو از محبوبیت‌ترین مقاصد مهاجرت به شمار می‌آیند. این دو کشور دارای فرهنگ‌های متنوع با تاریخ‌های طولانی، غذا و نوشیدنی عالی، معماری بی‌نظیر، آب‌وهوای مساعد و برخی از بزرگ‌ترین بناهای تاریخی در سراسر جهان هستند. از این رو بهتر است قبل از گرفتن تصمیم، شرایط هر دو کشور برای تحصیل از جمله (شهریه دانشگاه، دانشگاه‌های برتر، امکان انجام کار دانشجوی، شرایط دریافت اقامت بعد از تحصیل و …) به دقت مورد بررسی قرار دهید و با توجه به شرایط و هدف خود بهترین گزینه را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب کنید. در این مقاله سعی داریم تا به شناخت و مقایسه فرانسه و ایتالیا از نظر موقعیت، آب و هوا، تحصیل، کار، اقامت و مهاجرت و موارد دیگر بپردازیم و شما را با تفاوت این دو کشور از جهات مختلف آشنا سازیم. با ما تا انتهای این مقاله و مقایسه فرانسه و ایتالیا به طور کامل همراه باشید.

ایتالیا

درباره کشور ایتالیا:

کشور ایتالیا در اروپای جنوبی قرار گرفته و پایتخت آن، شهر تاریخی رم است. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیرهٔ سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است. واحد پول ایتالیا یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا حدود ۶۰٫۴ میلیون نفر است و ۹۳/۹ درصد مردم آن مسیحی هستند.  ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد.

درباره کشور فرانسه:

کشور فرانسه در اروپای غربی قرار گرفته است. فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و همچنین سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا به‌شمار می‌آید. این کشور یکی از سه کشوری است که سواحلی هم در دریای مدیترانه و هم در اقیانوس اطلس دارد. به دلیل شکل نقشه این کشور، در زبان فرانسوی به آن لقب l’Hexagone (معنی: شش‌ضلعی) داده‌اند. جمعیت فرانسه فراتر از ۶۷/۲ میلیون نفر است. پایتخت فرانسه، شهر پاریس است. این شهر بزرگ‌ترین شهر این کشور و مرکز اصلی تجارت و فرهنگ فرانسه است.

فرانسه

مقایسه بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا و فرانسه:

یکی دیگر از مزیت‌های ویژه تحصیل در ایتالیا نسبت به فرانسه، امکان دریافت بورسیه دولتی است. این نوع بورسیه، به دانشجویانی تعلق میگیرد. که بتوانند نشان دهند به دلیل وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل نیستند. بر این اساس، اگر دانشجو هنوز تحت پوشش والدین خود باشد و والدین به دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه‌های تحصیل فرزند خود را تامین کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواست خود را ارائه دهند. بورسیه استانی یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا است. این بورسیه به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد. برای گرفتن این بورسیه مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی.

بورسیه استانی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی
علاوه‌بر این بورسیه، کمک هزینه‌های متعدد دیگری وجود دارد که بیشتر آن‌ها بر اساس نیاز (need-based) است و در صورت انتخاب ایتالیا برای تحصیل می‌توانید برای درخواست آن‌ها اقدام کنید.

اما در فرانسه برخی از دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی هستند. به عنوان مثال در مقطع تحصیلی کارشناسی دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی بسیار پایین است. بیشتر بورسیه‌های تحصیلی فرانسه بر اساس شایستگی (merit-based) است. در حقیقت دانشجویان برای دریافت این بورسیه‌ها می‌بایست سوابق تحصیلی خوبی ارائه دهند.

بورسیه‌های تحصیلی در فرانسه به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

پوشش‌دهنده کل هزینه‌ها (Fully Funded) که شهریه دانشگاه و کل هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند.
پوشش‌دهنده بخشی از هزینه‌ها (Partially Funded) که شهریه دانشگاه و بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند.
تنها پوشش‌دهنده شهریه دانشگاه

معروف‌ترین بورسیه تحصیلی در فرانسه، بورسیه ایفل است که توسط دولت فرانسه به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌گردد. این بورسیه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های زیر تعلق می‌گیرد:

مهندسی
علوم پایه (مقطع دکتری)
حقوق
اقتصاد و مدیریت
علوم سیاسی

مدارک مورد نیاز بورسیه ایفل:

انگیزه نامه
ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
ترجمه ریز نمرات
مدرک مبنی بر توانایی زبان فرانسه یا انگلیسی
نامه پذیرش از طرف دانشگاه مورد درخواست
حداکثر سن متقاضیان کارشناسی ارشد ۳۰ سال و دکتری ۳۵ سال می باشد

فرانسه

چند دلیل برای انتخاب ایتالیا برای تحصیل:

دانشگاه‌های زیاد با محیط و فضای بین‌المللی فوق‌العاده
ایتالیا مقصد تحصیلی مناسبی برای دانشجویان خارجی است
حمل و نقل ساده به سراسر کشور
کشوری پُر از شگفتی‌ها
ایتالیا لبریز از هنر، معماری و مُد است
امکان تحصیل به زبان انگلیسی
بورسیه تحصیلی کشورهای در حال توسعه

شرایط تحصیل در ایتالیا:

عدم تاثیر معدل بر روی پذیرش
بدون نیاز به شرکت در آزمون
داشتن گپ تحصیلی
بدون محدودیت سنی

ایتالیا

مقایسه تحصیل در فرانسه و ایتالیا:

سیستم آموزشی ایتالیا، توسط 42 کشور به رسمیت شناخته می شود. بدین معنا که مدرک تحصیلی در ایتالیا، معادل مدرکی است که در انگلستان، فرانسه و سایر کشورها کسب کرده اید.

حدود 90 دانشگاه در ایتالیا وجود دارد که اکثریت آن ها از بودجه دولتی برخوردار هستند. همچنین تعدادی مرکز تخصصی تحصیلات تکمیلی، پلی تکنیک و سایر آکادمی ها، جهت آموزش عالی دانشجویان تاسیس شده است.

کشور فرانسه نیز دارای بیشتر از 3500 موسسه آموزش عالی است، که تعداد 77 دانشگاه، توسط هزینه دولتی تامین می شوند. ای

مقایسه هزینه زندگی در ایتالیا و فرانسه:

زندگی و تحصیل در ایتالیا یک تجربه جذاب و منحصر به فرد، و در مقایسه با مقاصد تحصیلی پرطرفدار دیگر اروپا، نسبتاً مقرون به صرفه تر است.

با توجه به شهر محل تحصیل و نوع اقامتگاه شما، هزینه های زندگی در ایتالیا و فرانسه متغیر است. به طور متوسط، هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی در ایتالیا بین 700 تا 1.000 یورو در ماه و در فرانسه بین 650 تا 1800یورو در ماه متغیر است. این هزینه ها شامل: اقامت، غذا، حمل و نقل عمومی، سفرهای محلی و یا سرگرمی است. بهتر است دانشجویان قبل از انتخاب محل تحصیل در ایتالیا یا فرانسه به مقایسه هزینه های زندگی در این دو کشور بپردازند.

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

مطالب مرتبط

بهترین دانشگاه ها در آلمان دارای سطح علمی و کیفیت آموزشی بسیار بالایی هستند و در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. اگر قصد ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها در آلمان را دارید باید به شما بگوییم که آلمان یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین مقصدهای تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. آلمان دارای رتبه‌ی اول کشور […]

بدون شک مقایسه فرانسه با ایتالیا کار آسانی نیست. هر دو کشور ایتالیا و فرانسه جز کشورهای مهم و پربازدید اروپایی به شمار می‌روند که دارای یکی از قوی‌ترین و با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. علاوه براین هردو از محبوبیت‌ترین مقاصد مهاجرت به شمار می‌آیند. این دو […]

کشورهای ایتالیا و آلمان، سرزمین‌های اروپایی نسبتا مرفهی هستند. هردو کشور، از مناطق اقتصادی بسیار مهم در قاره اروپا هستند و صنایع بسیار مهمی را دارا می‌باشند. بهترین دانشگاه‌های جهان در این دو کشور نیز وجود دارند. هنگام انتخاب مکان نهایی برای تحصیل در خارج از کشور، نمی توانید 100% مطمئن باشید که انتخاب درستی […]

دسته : مقایسه دانشگاهها
برچسب : , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 19 =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022