نام کشور فرانسه باعث می‌گردد تا مجموعه‌ای متمایز از تجسمات در ذهن جمعی ما بیدار شود؛ از پیچیدگی فرهنگ گرفته تا قدمت شهرهایش، آشپزی و نوشیدنی‌هایش و مناظر بی‌نظیرش؛ از کوه‌های سر به فلک کشیده، بیشه‌های سر سبز، ساحل‌های طلایی رنگ و دریاهای نیلی رنگ، مراتع خرم و رودخانه‌های پر خروش. هر شخص مفهوم ناب مختص به خود از فرانسه و تحصیل در فرانسه را دارد. انعکاس آن را می توان در شهرت و قدرتش به عنوان مشهورترین مقصد توریستی جهان، به استناد بنیاد جهانی توریسم در سازمان ملل، یافت.

شاید تجسم شخصی شما از فرانسه شامل دستاوردهای بی نظیر تاریخی هنری و معنوی آن باشد. فرانسه کشوری است که متفکرانی چون رنه دکارت و ژان پل سارتر، نویسندگانی چون مارسل پروست و آلبر کامو، کارگردانانی همانند ژان لوک گدار و ژان رنوار و هنرمندانی همچون کلود مونه و پاول سزان را پرورش داده است. در صدر این لیست می توان اسامی جمعیت بزرگی از دانشمندان، ریاضی دانان و محققانی را اضافه نمود که شاید اسامی‌شان را نشنیده باشید ولی دستاورهای تاثیرگذارشان را نمی توانید نادیده بگیرید.

کشور فرانسه یکی از محبوب ترین مقاصد دنیا برای تحصیل است و ۳۱ دانشگاه و موسسه آموزشی این کشور در لیست بهترین دانشگاه های دنیا هستند که تعدادی از آن ها در پاریس و بقیه در دیگر شهرهای این کشور پراکنده اند.

 

کشور فرانسه

 

طبقه بندی شهرهای دانشگاهی فرانسه

بر اساس چند معیار مهم شهرهای دانشگاهی فرانسه طبقه بندی می‌شوند که این معیارها شامل موارد زیر خواهند شد:

آموزش
زندگی دانشجویی
محیط زندگی
اشتغال

 

آموزش

از نظر آموزش، مولفه‌هایی که در نظر گرفته می‌شوند شامل: میزان پیشنهاد آموزشی، ارائه‌ی دوره‌های آموزشی “prepas and grandes écoles” و میزان موفقیت در دریافت مدرک می‌باشند. بر اساس این معیارها، شهر آنژه در صدر جدول قرار دارد، رن دوم، لیون و استراسبورگ در رتبه سوم قرار دارند.

زندگی دانشجویی

ملاک زندگی دانشجویی از سه شاخص تشکیل شده است: ۱-ابتکارات محلی، ۲-سهم دانشجویان و ۳-پیشنهاد فرهنگی. برای این معیارها، شهر لیون فرانسه در صدر قرار دارد و پس از آن استراسبورگ، مارسی ،لیل ،نانسی ،پواتیه و تولوز در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

معیار محیط زندگی نیز با سه شاخص طبقه بندی شده است: 1-آفتاب، ۲-مسکن و ۳-حمل و نقل و تحرک. برای محیط زندگی، مونپولیه مقام اول را به خود اختصاص داده است ، پس از آن گرنوبل و مارسی قرار دارند.

اشتغال

برای معیار اشتغال، دانشجو بایست سه معیار مربوط به اشتغال را در نظر بگیرد: ۱-پویایی اشتغال، 2-تراکم کار و 3-نرخ بیکاری. برای این معیار، لیون ، نانت و تولوز در صدر جدول قرار دارند.

 

شهر پاریس (Paris) برای تحصیل در فرانسه

بدون شک، شما نگرش خاص خود را در رابطه با پاریس دارید که احتمالاً در نتیجه‌ی ملاقات از این شهر معروف به شهر نور است. در سال 2015، حدود 45 میلیون توریست، از جذابیت‌های شهر پاریس از جمله Arc De Triomphe، کلیسای نوتردام و گالری‌های معروف این شهر همچون موزه‌ی لوور و Musée d’Orsay دیدن کردند یا از فرهنگ کافه‌ای معروف این شهر لذت بُردند.

همچون تمام شهرهای بزرگ دیگر، تنها راه شناخت حقیقی پاریس، زندگی در آنجا و تعامل و معاشرت با افرادی است که هویت این شهر را تشکیل می‌دهند. اگر زندگی دانشجویی در پاریس برای شما جذاب است، دانشگاه‌های بزرگی در این شهر وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها، یکی را انتخاب کنید، از جمله 17 موسسه‌ی آموزش عالی عمومی (با تخصص‌های گوناگون). در نتیجه، پاریس دارای یک جامعه‌ی دانشجویی گسترده و بزرگ است که مدت‌های مدیدی است سرزندگی پیوسته‌ی فرهنگی خلاق و روشنفکر‌ی این شهر را حفظ کرده است.

 

شهر لیون (Lyon) برای تحصیل در فرانسه

یک شهر قرون وسطایی زیبا و دل‌انگیز (تاریخ آن حتی به بیش از این زمان بازمی‌گردد)، لیون نزدیک مرز فرانسه با سوئیس و ایتالیا واقع شده است. لیون به پایتخت آشپزی فرانسه معروف است.

معماری به‌ خوبی نگهداری ‌شده‌ی لیون، این شهر را در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داده است، اما به غیر از معماری شگفت‌انگیز، چیزهای دیگری هم در این دومین شهر بزرگ فرانسه وجود دارد (بحث‌های زیادی بر سر این مسئله وجود دارد که آیا مارسی شهر دوم فرانسه است یا لیون). حضور موسسات آموزش عالی در این شهر، به ‌معنی آن است که لیون به جمعیت دانشجویی بزرگ خود و در نتیجه، زندگی شبانه‌ی سرزنده‌ی موجود در تمام قطب‌های دانشجویی‌اش، افتخار می‌کند. اگر به چیزی بیش از فرهنگ و تمدن‌ علاقه‌مند هستید، لیون شما را نااُمید نخواهد کرد. کسانی که چشم به آینده‌ی شغلی خود دارند، ممکن است به شنیدن این حقیقت درباره‌ی شهر لیون علاقمند باشند که لیون، یکی از مهمترین مراکز مالی فرانسه است.

 

فرانسه

 

شهر مارسی (Marseille) برای تحصیل در فرانسه

مارسی که سومین منطقه اقتصادی فرانسه و نخستین قطب صنعتی و خدماتی جنوب فرانسه است دارای امتیازهای بسیاری ست که می‌توان به موقعیت جغرافیایی استراتژیک یعنی واقع شدن بین اروپا و مدیترانه، کیفیت و محیط ممتاز برای زندگی، جمعیت جوان و پویا و خلاق و بالاخره تجربه‌ی طولانی در مبادلات بین المللی اشاره کرد.

مبادلات تجاری دریایی از جایگاه ویژه‌ای در مارسی برخوردار است. به این ترتیب مارسی به عنوان کانون مهم اقتصادی حوزه‌ی مدیترانه وجود خود را به اثبات رسانده است. وجود مجموعه‌ی بیمارستانی وسیع که از بهترین تجهیزات و واحدهای پژوهشی برخورداراست باعث شده است که شهر از نظر بهداشت عمومی در رده‌های بالایی قرار گیرد. مارسی دومین قطب پژوهش‌های دولتی در فرانسه، در زمینه‌ی علمی است و حدود 3000 پژوهشگر را در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های خود گرد آورده است.

در بخش آموزشی، 3 دانشگاه و 30 دانشکده و مدرسه‌ی عالی وجود دارد که بیش از 102 هزار دانشجو در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند. مارسی که شهری چند فرهنگی است تجهیزات روبنایی خود را به سرعت تکمیل کرده و با 25 تئاتر، اپرا ، تالار کنسرت لو دوم ، مدرسه بین المللی رقص و باله ی ملی به صورت کانون فرهنگی فرانسوی در آمده است. در این شهر ورزش به عنوان تفریح رایج بوده و برای اهالی مارسی موجب شور و هیجان بسیار نیز بوده است. حدود 200000 کارشناس اهل مارسی در 50 رشته ی ورزشی فعالیت دارند. 40 درصد از خاک مارسی به فضاهای طبیعی اختصاص دارد به علاوه باداشتن 57 کیلومتر ساحل مارسی برای ورزشکاران ورزش‌های آبی مکان ممتازی به شمار می‌آید.

 

شهر مونپولیه (Montpellier) برای تحصیل در فرانسه

جامعه‌ی دانشجویی مهم دیگر فرانسه، در مونپولیه وجود دارد. حدود یک چهارم جمعیت این شهر، از دانشجویان دانشگاه‌ها تشکیل شده است که دو تا از دانشگاه‌های این شهر، در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان در سال 2019 ثبت شده‌اند و یکی از آن‌ها- (Université Paul-Valéry Montpellier III)، هفتمین دانشگاه قدیمی جهان است.

واقع شدن مونپولیه در نزدیکی سواحل مدیترانه، آن را به گزینه‌ی مناسبی برای عاشقان حمام آفتاب تبدیل کرده است، اگرچه به معنی آن نیز هست که شما باید خود را برای هجوم گسترده‌ی توریست‌ها در ماه‌های تابستان، آماده کنید. البته، امتیاز مونپولیه، این است که در زمان‌های تعطیل سال، می‌توانید از دسترسی اختصاصی به سواحل زیبای آن لذت ببرید و زمان زیادی برای کشف برخی از لذت‌های پنهان این شهر دارید.

 

شهرلیل (Lille) برای تحصیل در فرانسه

در زمان‌های قدیم، لیل یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی فرانسه به حساب می‌آمد، اما همانطور که جهان وارد دوره‌ی پساصنعتی شدن شد، این شهر با دوره‌ی اُفتی غیرقابل ‌اجتناب روبرو شد. با این حال، در سال‌های اخیر، این شهر زیبا، دورانی همچون رونسانس را به خود دیده و الان خیلی‌ها این شهر را یکی از گنج‌های کمتر شناخته شده‌ی فرانسه می‌نامند که دارای صحنه‌ها‌ی فرهنگی سرزنده و ریشه‌ی تجاری قوی است.

یکی از مزایای اصلی زندگی در شهر لیل، راحتی سفر برای لذت بردن از بخش‌های دیگر فرانسه و خیلی از بخش‌های شمال اروپاست. در حقیقت، شما می‌توانید با یک قطار سریع‌السیر، مستقیم از لیل به دو تا از محبوب ‌ترین شهرهای توریستی جهان- پاریس و لندن یا به بروکسل بروید که می‌تواند به‌ عنوان دروازه‌ی ورود به هلند یا آلمان باشد. اگر چمدان سفر خود را بسته‌اید، لیل آماده‌ی پذیرایی از شماست.

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا فرصت دریافت خدمات آموزشی در سطح جهانی و عالی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در کانادا هم در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافتهٔ دیگر نظیر آمریکا نسبتا کمتر است. روند کاری ثبت درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ساده‌تر است و در کنار این‌ها، پس از […]

کانادا یکی از معروفترین کشورهای دنیا است؛ علاوه بر شناخته شدن برای زیبایی‌های طبیعی‌اش، آن را برای کیفیت آموزشی که برای دانشجویان ارائه می‌کند نیز می‌شناسند. هر سال دانشجویان زیادی برای استفاده از برنامه‌های آموزش عالی دانشگاه‌های کانادا به این کشور مراجعه می‌کنند. خیلی از ما به این فکر می‌کنیم که کدام شهر برای دانشجویان […]

افراد به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت و ترک کشور خود می گیرند. مواردی از قبیل ادامه تحصیل، پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و سرمایه گذاری از عواملی هستند که باعث مهاجرت افراد می شود. از آنجا که کانادا دومین کشور بزرگ جهان است ، شهرهای بزرگ زیادی برای زندگی دارد ؛ شهرهای بزرگی نظیر […]

دسته : ویزای تحصیلی
برچسب : , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022