وجود دانشگاه های معتبر و رنک بالای پزشکی در کشور فرانسه موجب شده تا افراد زیادی قصد مهاجرت به کشور فرانسه و تحصیل پزشکی به خصوص تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه را داشته باشند. شما سال اول تحصیل خود را در کشور فرانسه می گذرانید سپس از شما امتحان گرفته می شود، اگر معدلی که اخذ می کنید عالی باشد یعنی در حد 20 باشد، به شما اجازه می دهند که به تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه مشغول شوید و به طور مستقیم تخصص بخوانید پس طول تحصیل پزشکی در فرانسه 9 ساله می باشد. نکته قابل توجه این هست که لازم نیست برای تحصیل ابتدا مدرک زبان داشته باشید و می توانید دوره زبان را در محیط دانشگاه و در کشور فرانسه بگذرانید. برای تحصیل پزشکی در فرانسه نیاز نیست که هزینه پرداخت نمایید و تحصیل پزشکی در فرانسه رایگان می باشد.

 

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

قوانین تحصیل پزشکی در این کشور را وزارت آموزش و پرورش کشور فرانسه تنظیم نموده است. برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی باید پیش زمینه ای از دروس پزشکی داشته باشید و به صورت کلی باید پیش پزشکی را در این کشور گذرانده باشید. برای تحصیل در دانشگاه ها و مطالعه پزشکی باید در آزمون (concours) شرکت نمائید. تحصیلات پزشکی در فرانسه به 3 بخش کلی تقسیم می شود.

این 3 بخش شامل موارد زیر می باشد:

در مقطع دبیرستان یا کالج
دانشگاهی یا پزشکی عمومی
برای اخذ تخصص

معمولا بعد از اخذ مدرک تحصیلی خود و فارغ التحصیل شدن شما باید در دوره های کارورزی یا انترنی شرکت نمائید و این دوره ها معمولا 3 سال طول می کشد.

 

تحصیل پزشکی در فرانسه و شرایط ورود به رشته پزشکی

تحصیل پزشکی در فرانسه به سه دوره تقسیم بندی می شود:

دوره اول که یک تا دو ساله بوده و با نام PCEM شناخته می شود.
دوره دوم که ۴ ساله می باشد و با نام DCEM شناخته می شود.
دوره سوم شامل پزشکی عمومی و تحصیل سایر تخصص ها می باشد.

 

دوره اول برای دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی، فیزیوتراپی و مامایی مشترک است. در انتهای سال اول، میانگین معدل دور ترم سال اول است که تعیین کننده واجدالشرایط بودن شما ورود به این رشته هاست. پس باید توجه داشته که سخت ترین مرحله جهت تحصیل پزشکی در فرانسه سخت بودن ورود به این رشته است که خود تضمینی بر کیفیت سطح تحصیل پزشکی در این کشور است؛ هر چند قوانین جدید تحصیل در رشته های مربوط به پزشکی در فرانسه قدری این فرایند را تسهیل نموده است.

در دوره دوم که چهار ساله بوده، سال اول به آموزش پزشکی عمومی اختصاص می باید و سه سال بعدی در خصوص آموزش های مربوط به آسیب شناسی و درمان است که در دانشگاه پزشکی و بیمارستان ها تدریس می شوند.

در دوره سوم مدت زمان تحصیل پزشکی در فرانسه بستگی به تخصصی دارد که فرد انتخاب می کند. پزشکی عمومی معمولا 3 ساله بوده و تخصص بسته به نوع آن، حدود چهار تا پنج سال به طول می انجامد. از الزامات ورود به دوره سوم گذراندن دوره های نظری و کارآموزی می باشد و همچنین شخص می بایست دوره دوم را با موفقیت طی کرده باشد. مدت زمان کارورزی برای دوره پزشکی سه ساله می باشد و دانشجوی این رشته باید طرح خود را در کنار یک پزشک و در بیمارستان بگذراند. مدت زمان کارورزی تخصص با توجه به نوع آن، ممکن است حدود چهار تا پنج سال به طول بیانجامد.

 

تحصیل در فرانسه

 

هزینه کالج های پزشکی فرانسه

دوره های مختلفی در کشور فرانسه ارائه می شود و هزینه های این دوره بستگی به این دارد که فرد در دانشگاه یا کالج های دولتی تحصیل می کند یا در کالج و موسسات خصوصی. به صورت کلی هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی حدود 450€ (یورو)‌ برای شهروندان فرانسوی می باشد و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی سالیانه 7000€ (یورو)‌ می باشد. کسانی که این فرصت را دارند که در این کالج ها قبل از ورود به دانشگاه تحصیل نمایند، می توانند در دانشگاه های فرانسه با هزینه بسیار پایین و همچنین در دانشگاه های دولتی تحصیل نمایند.

هزینه کالج تحصیلی برای دانشجویان بین المللی به طور متوسط حدود 6000€ (یورو)‌ در سال است.

شهریه دانشگاه های فرانسه

کالج های پیش پزشکی یا کالج های زبان فرانسه رایگان نیستند اما کسانی که موفق شوند پذیرش دانشگاه های دولتی فرانسه را اخذ کنند، لازم نیست شهریه ای بپردازند. به همین دلیل است که قبولی در دانشگاه های دولتی مورد توجه دانشجویان از سرتاسر دنیا می باشد و فضای بسیار رقابتی ای ایجاد نموده است. البته دانشگاه های دولتی فرانسه نیز شهریه بسیار پایینی دریافت می کنند.

 

مزایای تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه مقرون به صرفه

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه مقرون به صرفه است. به گونه ای که عده ای دانشگاه های این کشور را ارزان ترین دانشگاه های سراسر اروپا برای تحصیل در رشته پزشکی می دانند. علاوه بر پایین بودن هزینه ها، دانشجویان ممتاز سراسر دنیا می توانند از بورسیه های تحصیلی فرانسه بهره مند گردند.

اعتبار جهانی

پیشرفت و قدرت علوم پزشکی فرانسه در سراسر جهان زبانزد است. برای اثبات این ادعا می توان به 13 جایزه نوبل تعلق گرفته به پزشکان و محققان فرانسه در زمینه پزشکی و فیزیولوژی اشاره کرد. همچنین بسیاری از کشفیات و اولین تجربه های پزشکی در این کشور به وقوع پیوسته است مانند کشف علت ژنتیکی سندروم داون یا اولین پیوند کلیه.

آموزش های تئوری و کاربردی

دانشجویان رشته پزشکی تمامی مباحث مورد نیاز برای کسب مهارت در شاخه تحصیلی خود را در دانشگاه های فرانسه یاد می گیرند. آن ها در کنار مباحث علمی و تئوری، ملزم به گذراندن ساعاتی مشخص در کلینیک ها و بیمارستان ها هستند.

 

مدارک لازم برای پذیرش در رشته پزشکی در فرانسه

اگر شما متقاضی تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه هستید باید به چند نکته توجه نمایید. متقاضیانی که از کشور هایی هستند که عضو اتحادیه اروپا نمی باشند باید برای سال اول تحصیل در این رشته ویزای تحصیلی فرانسه را اخذ نمایند تا اقامت در این کشور برای سال اول به شما داده شود اما برای تحصیل در سال دوم رشته پزشکی در فرانسه دانشجویان باید اقدام به اخذ اقامت کشور فرانسه نمایند. هر دانشگاه مدارک متفاوتی برای اعطای پذیرش تحصیلی از دانشجویان تقاضا می کند اما به طور کلی مدارک عمومی که برای تحصیل پزشکی در فرانسه نیاز است عبارتند از:

ارائه مدرک دیپلم یا مدارک تحصیلی قبلی متقاضی به همراه ریز نمرات

مدارک هویتی فرد با ترجمه فرانسوی

گذرنامه معتبر

داشتن سن حداقل 17 سال

ارائه انگیزه نامه یا هدف نامه

ارائه برگه ای که نشان دهنده وضعیت سلامت متقاضی از لحاظ بهداشت و شرایط پزشکی و روانی باشد.

توصیه نامه از اساتید قبلی در صورت وجود

رزومه علمی فرد در صورت وجود

گواهی تمکن مالی از بانک

پرداخت هزینه های ثبت نام

داشتن حداقل نمره قبولی در دروس پایه ای همچون زیست، فیزیک و ریاضی. حداقل نمره متقاضی باید میانگین 62 درصد بین دروس ذکر شده را باشد.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در فرانسه

از مهمترین مسائلی که متقاضیان بین المللی می بایست به آن توجه داشته باشند، شرایط سنی تحصیل پزشکی در فرانسه می باشد. با توجه به کیفیت بالای دانشگاه های فرانسه و موقعیت و پوزیشن ها متعدد پزشکی در این کشور، افراد بسیاری خواهان تحصیل پزشکی در فرانسه می باشند پس به نوعی اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه رقابتی است و در این محیط رقابتی هر چه گپ تحصیلی و سن کمتر و رزومه و معدل بهتری داشته باشید، احتمال اخذ پذیرش شما افزایش می یابد. بهترین و مناسبترین شرایط سنی تحصیل پزشکی در فرانسه 18 الی 22 سال می باشد و در صورتی که در این رنج سنی قرار دارید و رزومه خوبی نیز دارید، احتمال اخذ پذیرش شما بسیار بالا می باشد.

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا فرصت دریافت خدمات آموزشی در سطح جهانی و عالی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در کانادا هم در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافتهٔ دیگر نظیر آمریکا نسبتا کمتر است. روند کاری ثبت درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ساده‌تر است و در کنار این‌ها، پس از […]

کانادا یکی از معروفترین کشورهای دنیا است؛ علاوه بر شناخته شدن برای زیبایی‌های طبیعی‌اش، آن را برای کیفیت آموزشی که برای دانشجویان ارائه می‌کند نیز می‌شناسند. هر سال دانشجویان زیادی برای استفاده از برنامه‌های آموزش عالی دانشگاه‌های کانادا به این کشور مراجعه می‌کنند. خیلی از ما به این فکر می‌کنیم که کدام شهر برای دانشجویان […]

افراد به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت و ترک کشور خود می گیرند. مواردی از قبیل ادامه تحصیل، پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و سرمایه گذاری از عواملی هستند که باعث مهاجرت افراد می شود. از آنجا که کانادا دومین کشور بزرگ جهان است ، شهرهای بزرگ زیادی برای زندگی دارد ؛ شهرهای بزرگی نظیر […]

دسته : ویزای تحصیلی
برچسب : , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سه =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022