کشور کانادا یکی از پرطرفدار ترین مقاصد تحصیلی جهان برای دانشجویان بین‌المللی است؛ چه بسا که در سال‌های اخیر به ویژه از سوی کشورهای در حال توسعه تبدیل به گزینه اول همه برای تحصیل گردیده است. این امر دلایل مشخصی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: سیستم آموزشی بسیار قوی و معتبر در جهان و دارای رتبه تک رقمی در این راستا، کیفیت بسیار بالای زندگی در کانادا به ویژه برای مهاجران، امکان اخذ راحت اقامت دائم و ورود به دنیای اشتغال پس از تحصیل و…. اما متاسفانه باید گفت که تحصیل در این کشور رایگان نمی‌باشد و اگرچه هزینه‌های تحصیل در این کشور به نسبت رقبای خود از نظر قدرت سیستم آموزشی مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا و… معقولانه‌تر بوده اما به صورت مطلق، این هزینه‌ها به خصوص برای متقاضیان ایرانی و با تطابق اختلاف قیمت ارزها باید گفت که کم نیست و نیاز به پرداخت شهریه‌های قابل توجهی به خصوص برای برخی رشته‌ها نظیر پزشکی و زیرشاخه‌های آن یا MBA و… می‌باشد. پس برای کسانی که مایل به تحصیل در کانادا هستند اما به دلیل عدم تمکن مالی کافی یا عدم تداوم آن در حین تحصیل نیازمند کمک‌های مالی می‌باشند، اخذ بورسیه؛ چه از نوع بورسیه کامل و چه از نوع کمک هزینه، اهمیت خاصی برای متقاضیان تحصیل در کانادا ایجاد می‌کند.

 

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا

 

انواع بورسیه تحصیلی در کانادا

جهت استفاده از بورسیه تحصیلی کانادا ابتدا انواع بورسیه های تحصیلی کانادا را بشناسید:‌

بورسیه تحصیلی Scholarships اسکولارشیپ – شایسته محوری کانادا

این نوع بورسیه‌ها بر پایه شایستگی تحصیلی دانشجو (merit based) هستند و توسط منابع دولتی، شرکت‌های خصوصی یا دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند و به این نوع اسکولارشیپ‌ها اصطلاحا فلوشیپ (fellowship) هم گفته می‌شود. برای دریافت این بورسیه تحصیلی کانادا، متقاضی باید دارای صلاحیت های علمی مانند معدل بالا، مقاله، و گاها نمره زبان انگلیسی یا مدرک آزمون جی ‌آر ای (GRE) مناسب باشد.

 

بورسیه های Grants و Bursaries گرنت و برسری – نیاز دانشجو کانادا

مربوط به مواقعی هستند که دانشجو نیاز مالی داشته و از منبعی به آنها کمک می‌شود. در این موارد صلاحیت های علمی دانشجو مد نظر قرار نمی‌گیرد. این نوع کمک هزینه‌ها کمتر برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شوند.

 

Loans – وام برای دانشجویان کانادایی

وام‌های دانشجویی نیز برای دانشجویان خارجی، همانند شهروندان کانادایی، موجود است. این بدین معناست که آن‌ها نیز باید این وام‌ها را با همان نرخ سود مشابه شهروندان کانادایی، باز پرداخت کنند. دانشجویان خارجی برای بهره مند شدن از وام دانشجویی می‌بایست از طریق بانک‌های خصوصی کانادا اقدام کنند.

 

Teaching Assistants (TA) – دستیار تدریس در کانادا

فعالیت به عنوان دستیار تدریس یا آموزش یکی از راه‌های دریافت کمک هزینه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. بدین صورت که در امر آموزش و یادگیری دانشجویان به اساتید کمک می‌کنند و در قبال آن هزینه دریافت می کنند. برای اپلای این نوع کمک هزینه باید نمرات بالا در آزمون‌های تافل یا آیلتس یا معادل آن‌ها داشته باشید.

 

Research Assistantships (RA) – دستیار تحقیق در کانادا

دانشجویان کارشناسی ارشد و اغلب دانشجویان دکتری همچنین می‌توانند برای دریافت کمک هزینه تحصیل در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی که معمولا به پایان نامه‌شان مرتبط نیستند، شرکت کنند. این فعالیت‌ها معمولا ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته هستند دانشجویان توسط دپارتمان یا دانشکده خاصی برای این نوع از فعالیت‌ها برگزیده می‌شوند.

 

بورسیه کانادا

 

برخی از دانشگاه های برتر کانادا که بورسیه تحصیلی اعطا می کنند :

۱. دانشگاه تورنتو

اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، دانشگاه تورنتو یک پیشرو جهانی در زمینه تحقیق و آموزش است. دانشگاه تورنتو با محیط صمیمی دانشگاهی، تنوع رشته های تحصیلی، نزدیک به ۵۰۰ هزار فارغ التحصیل از ۱۴۰ کشور، مشارکت ها و فرصت های تجاری خود را با شرکت هایی که فعالیت های نوآورانه و تحقیقاتی دارند به اجرا درمی آورد و فضای یادگیری فراموش نشدنی را ارائه می دهد.

 

۲. دانشگاه کارلتون

دانشگاه کارلتون که در سال ۱۹۴۲ در اتاوا پایتخت کانادا تاسیس گردیده است، یک گزینه عالی برای تحصیل با بورسیه در خارج از کشور است. این دانشگاه که میزبان ۲۸ هزار دانشجو از ۱۰۰ کشور است، در رشته های زیادی مثل علوم انسانی، تجارت بین المللی، مهندسی، فیزیک و علوم کامپیوتری، فرصت های تحصیلی برتری را ارائه می دهد.

 

۳. دانشگاه یورک

دانشگاه یورک یکی از بهترین دانشگاه های کشو کانادا به خصوص با برتریت در زمینه آموزشی و تحقیقاتی دانشجویان زیادی را از سراسر جهان به خود جلب می کند. این دانشگاه با بیش از ۳۰۰ هزار فارغ التحصیل، ۱۱ دانشکده و ۲۵ مرکز تحقیقاتی و ارتباط با ۲۸۰ دانشگاه پیشرو جهانی، فرصت های غنی تحصیلی را برای دانشجویان ارائه می دهد.

دانشگاه یورک با ایجاد زندگی پویا و پرهیجان در پردیس دانشگاهی و بیش از ۴۰۰ تشکیلات دانشجویی، فرصت تحصیل به زبان فرانسوی و انگلیسی را در موسسه ای عالی برای کسب یک تجربه بین المللی فراهم میسازد.

 

4. دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده و یکی از بهترین موسسات تحقیقاتی دولتی در بین ۱۰ دانشگاه برتر کانادا است. این دانشگاه که میزبان تقریبا ۳۰۰۰ دانشجوی بین المللی از ۱۲۵ کشور با فرهنگ غنی است، با ۵۰ موسسه و مرکز تحقیقاتی در سراسر جهان همکاری می کند.

اساتید این دانشگاه در حوزه های خود مانند سلامت اعصاب و روان، تکنیک های جهانی- فضایی، شهرهای هوشمند و ایمن، بیماری های مزمن تخصص تحقیقاتی دارند.

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا فرصت دریافت خدمات آموزشی در سطح جهانی و عالی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در کانادا هم در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافتهٔ دیگر نظیر آمریکا نسبتا کمتر است. روند کاری ثبت درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ساده‌تر است و در کنار این‌ها، پس از […]

کانادا یکی از معروفترین کشورهای دنیا است؛ علاوه بر شناخته شدن برای زیبایی‌های طبیعی‌اش، آن را برای کیفیت آموزشی که برای دانشجویان ارائه می‌کند نیز می‌شناسند. هر سال دانشجویان زیادی برای استفاده از برنامه‌های آموزش عالی دانشگاه‌های کانادا به این کشور مراجعه می‌کنند. خیلی از ما به این فکر می‌کنیم که کدام شهر برای دانشجویان […]

افراد به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت و ترک کشور خود می گیرند. مواردی از قبیل ادامه تحصیل، پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و سرمایه گذاری از عواملی هستند که باعث مهاجرت افراد می شود. از آنجا که کانادا دومین کشور بزرگ جهان است ، شهرهای بزرگ زیادی برای زندگی دارد ؛ شهرهای بزرگی نظیر […]

دسته : ویزای تحصیلی
برچسب : , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 2 =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022