کشور لهستان به پایتختی ورشو در مرکز اروپا واقع شده است و در همسایگی کشورهای آلمان، جمهوری چک، روسیه، لیتوانی، اسلواکی، بلاروس و از طریق شمال و دریای بالتیک با فنلاند و سوئد، قرار دارد. این کشور دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که همواره مورد تایید تاریخ نویسان بزرگ قرار گرفته است. جمعیت کشور لهستان بیش از ۳۸ میلیون نفر تخمین زده می شود. از مهم ترین شهرهای لهستان بعد از ورشو می‌توان به کراکوف، ووچ، وروتسلاو، پوزنان، لودز، گدانسک، روکلای، اشچچین و کاتوویتس اشاره کرد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی و زندگی در لهستان را دارید یا اگر می خواهید اطلاعاتی در خصوص زندگی دانشجویی در لهستان به دست آورید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تحصیل و زندگی در کشور لهستان

آنچه باید دانشجویان در مورد لهستان بدانند

کشور لهستان یا Poland به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ اروپا شناخته می شود. این کشور در یک دهه اخیر توسعه صنعتی و اقتصادی چشمگیری داشته که باعث  نیاز روز افزون به نیروی کار خارجی و ورود مهاجران از سایر کشورها برای تحصیل، کار و زندگی شده است.

کشور لهستان تنوع فرهنگی بسیاری دارد. به طوری که عده ای برای جشن های مذهبی آماده می شوند و عده ای به پایکوبی های غیر مذهبی علاقه دارند. در این کشور به فضای اعتقادی افراد بسیار احترام گذاشته می شود. همچنین اغلب جشن ها و تعطیلات مذهبی در لیست تعطیلات رسمی و ملی قرار دارد به طوری که شرکت ها و مغازه ها در این روز بسته هستند. زبان رسمی مردم کشور لهستان لهستانی (پولیش) است و سایر زبان های موجود روسی و اسلاوی است. البته زبان انگلیسی نیز در این کشور بسیار رایج می باشد.

در کشور لهستان هرگز حق ندارید به رئیس جمهور کشور خودشان و دیگر کشور ها توهین کنید این کار یک جرم محسوب می شود.

کشور لهستان در زمینه پویانمایی به رشد خوبی رسیده است. به طوری که در طول ده سال گذشته این حرفه در کشور لهستان دارای رشد ۲۳ درصدی بوده است. تصویر گردانی در کشور لهستان نیز دارای فضای کاربردی دقیقی است که افرادی که در این زمینه فعالیت کرده ‌اند توانسته در سال ۲۰۱۶ رتبه اول تصویر گردانی عروسکی را به اسم لهستان به ثبت برسانند. کشور لهستان در زمینه فیلم برداری نیز رشد قابل قبولی دارد به طوری که در سال ۲۰۱۷ این کشور توانسته ساده‌ ترین ایده ‌های فیلم برداری را به نمایش بگذارد.کاریکاتوریست های لهستانی از جمله هنرمندان معروف این کشور در سراسر دنیا می باشند.

تحصیل در لهستان

کشور لهستان دارای نظام آموزشی با کیفیت بالا و خدمات عالی یکی از معدود کشورهای اروپایی است که هر ساله تعداد قابل توجهی از متقاضیان به تحصیل را از سراسر جهان به خود جذب می کند. هزینه تحصیل در لهستان یکی از مهم ترین دلایل جذب تعداد بالای متقاضیان می باشد. این کشور از جمله کشورهای ارزان قیمت با امکانات متوسط است. با این حال کشور لهستان رتبه شغل و کسب و کار بالایی را در دنیا برای خود رقم زده است.

بهترین دانشگاه های لهستان با توجه به رتبه بندی جهانی مطابق زیر است:

تحصیل و زندگی در کشور لهستان

چرا در لهستان تحصیل کنیم؟

امتیازات ویژه ای نظیر قرارگیری این کشور در اروپای مرکزی، داشتن سیستم آموزشی با سابقه و هزینه های تحصیل و زندگی پایین به نسبت سایر کشورهای اروپایی، لهستان را به گزینه خوبی برای تحصیل، کار و زندگی تبدیل کرده است.

کشور لهستان رتبه بالایی از نظر فرصت های شغلی فراوان برای جوانان کسب کرده است. همچنین نرخ تورم در این کشور کمتر از ۲ درصد می باشد.

کشور لهستان در زمینه فناوری اطلاعات، در زمینه مالی و همینطور کسب و کارهای مختلف و موقعیت های مدیریتی رتبه سوم در دنیا را دارد. از دیگر رتبه‌ های کشور لهستان در زمینه مسکن است که رضایت افراد را به همراه دارد، به طوری که افراد می ‌توانند با بودجه‌ های متوسط به سادگی خانه پیدا کنند.

در لهستان بر خلاف سایر کشور های دنیا که هیجانات و خبرها تاثیر زیادی در روند زندگی و آرامش مردم دارد، این کشور دارای روحیه ای آرام است و مردم آن نسبت به زندگی آسان گیر هستند. ساده زیستی در کشور لهستان یک اصل است. همچنین نیاز به نیروی متخصص انگلیسی زبان یکی از مزایای زندگی در لهستان برای مهاجران انگلیسی زبان به شمار می رود.

تحصیل و زندگی در کشور لهستان

شرایط زندگی دانشجویی در لهستان

در سال های اخیر، تعداد دانشجویان بین الملل مشغول به تحصیل در کشور لهستان، به بیشتر از 78.000 نفر رسیده است. با این تفاسیر در سال های آینده این رقم افزایش چشمگیری خواهد داشت. لهستان با وجود هزینه های پایین گزینه ای ایده آل برای زندگی دانشجویی محسوب می شود.

مردم لهستان با مهاجران و توریست ها، بسیار مهربان و خوش برخورد هستند و بر خلاف بعضی از کشورهای همسایه که شدیدا به زبان خود تعصب دارند، تسلط  به زبان انگلیسی در میان لهستانی ها رایج است و در کمک و راهنمایی کردن مهاجران و توریست ها مهربانانه برخورد می کنند. کشور لهستان با ایرانیان بسیار صمیمی هستند. در این کشور هیچ کس حق ندارد به مهاجران توهین نماید.

اگر شما از افراد تاریخ دوست و هنر دوست هستید خوب است بدانید که این کشور دارای آثار تاریخی زیبا و بسیار ارزشمندی است که می تواند نظر شما را جلب کند. همچنین اگر اهل طبیعت و فضای باز هستید، می توانید از طبیعت و جغرافیای زیبای کشور لهستان استفاده کنید و اوقات فراغت خود را با گشت و گذار در آن پر کنید.

هزینه های زندگی دانشجویی در لهستان

در سال 2016 براساس شاخص QS Best Student، شهر ورشو عنوان مقرون به صرفه ترین شهر دانشجویی اروپا را از آن خود نمود. هزینه های رایج در کشور لهستان برای دانشجویان بین الملل به شرح زیر است:

هزینه زندگی در کشور لهستان ماهیانه بین 500 تا 600 یورو می باشد البته هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ تر و پیشرفته تر مانند ورشو بیشتر است و تا حدود ۸۵۰ یورو در ماه می رسد، که بیشترین هزینه را مسکن در بر می گیرد. هزینه های ذکر شده در بالا شامل هزینه های مسکن، غذا، حمل و نقل، بیمه و … می باشد. در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت

تهیه مسکن برای دانشجویان در لهستان

حدود 35% تا 40% از هزینه های ماهانه زندگی در لهستان به هزینه های مسکن متعلق است. دانشجویان بین المللی می توانند در خوابگاه های مستقر در دانشگاه یا آپارتمان های اجاره ای خصوصی به صورت اشتراکی اقامت کنند.

معمولاً دانشجویان سال‌ های اول خوابگاه را برای اقامت انتخاب می‌ کنند و دانشجویان سال‌ های بالاتر به همراه دوستانشان مسکن دانشجویی اجاره می‌ کنند.

مسکن دانشجویی نظیر سالن های اقامت، خوابگاه ها و… در لهستان

در لهستان خوابگاه ‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن ‌ها مختص به دانشجویان دختر هستند و برخی دیگر به دانشجویان متأهل داده می شوند. هزینه اقامت در خوابگاه ها نسبت به آپارتمان‌ ها کم‌ تر است. برای اقامت در خوابگاه دانشگاه لازم است به محض دریافت خبر پذیرش، برای رزرو خوابگاه با دانشگاه خود مکاتبه کنید. خوابگاه‌ های دانشگاه ‌ها معمولاً در محوطه خود دانشگاه و یا در محلی نزدیک به آن‌ ها قرار دارد. خوابگاه ‌ها شامل اتاق ‌های یک، دو یا سه نفره هستند و دارای امکانات مشترک مانند سرویس‌ های بهداشتی، حمام و آشپزخانه می باشند.

هزینه اسکان در خوابگاه های دانشجویی لهستان مبلغ 60 یورو برای هر ماه و تهیه ناهار از سلف دانشگاه از 2 یورو شروع می شود.

اقامتگاه ها یا خوابگاه های خصوصی

برای اجاره آپارتمان شما باید مستقیما با صاحب خانه قرارداد ببندید. قیمت اجاره بهای خانه‌ ها به موقعیت، امکانات و قدمت ساختمان بستگی دارد. همچنین قیمت مسکن در شهرهای مختلف لهستان متفاوت است. اگر قصد اجاره ی آپارتمان به طور مستقل دارید، باید توجه داشته باشید که ممکن است مبلغ اجاره بها برای شما سنگین باشد. بنابراین اجاره یک خانه به صورت اشتراکی قطعا مقرون به صرفه تر خواهد بود.

طبیعتا برای اجاره یک آپارتمان در شهرهای بزرگتر از جمله ورشو و کراکوف هزینه بیشتری مورد نیاز است. مبلغ اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در کراکوف حدود  300 تا 465 یورو و در شهر ورشو بین 350 تا 650 یورو می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اجاره آپارتمان دانشجویی در لهستان

بنابراین باید مدارک زیر را برای اجاره آپارتمان در لهستان ارائه دهید:

به طور کلی از شما این مدارک خواسته می شود اما در برخی موارد ممکن است نیاز به توصیه ای نامه ای از طرف دانشگاه نیز وجود داشته باشد.

هزینه خورد و خوراک در لهستان

به طور معمول هزینه غذا برای دانشجویان بین المللی ماهانه 100 تا 150 یورو است. در اینجا می توانید لیستی از هزینه های پر استفاده ترین مواد غذایی را مشاهده فرمایید:

هزینه حمل و نقل در لهستان

هزینه حمل و نقل در لهستان در کل حدود 13% از هزینه های زندگی را شامل می شود. برخی از هزینه های مربوط به حمل و نقل در لهستان به شرح زیر می باشند:

دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی می توانند تا ۵۰ درصد تخفیف در خدمات عمومی داشته باشند.

هزینه های جاری در لهستان : منظور از هزینه های جاری، هزینه پرداخت مالیات، هزینه قبوض و… می باشد.

  1. هزینه های مربوط به پرداخت مالیات: هر مهاجری که بیشتر از 183 روز را در این کشور سپری کند، مشمول مالیات شده و از درآمد جهانی وی مالیات دریافت می گردد. بنابراین بسته به سطح درآمد شما انتظار می رود که بین 19 تا 32 درصد مشمول مالیات شوید.
  2. هزینه های مربوط به پرداخت قبوض شامل :
هزینه های متفرقه

در کشور لهستان اجناسی مانند لباس قیمت بالایی دارند. همچنین هزینه بنزین و پارکینگ در این کشور زیاد می باشد.

البته شما می ‌توانید در حین تحصیل در لهستان با ارائه کارت دانشجویی خود در موقعیت ‌های مختلف از تخفیفات خوبی بهره ‌مند شوید. پس بهتر است همواره کارت دانشجویی خود را به همراه داشته باشید و همه جا خود را به عنوان یک دانشجو در لهستان معرفی کنید.

هزینه بیمه و درمان در لهستان

دانشجویان اتحادیه اروپا که دارای کارت بیمه سلامت اروپا هستند، این امکان را دارند که از خدمات درمانی رایگان لهستان استفاده کرده و در صورت نیاز از کلینیک های بهداشتی دانشگاه و مراکز بهداشتی استفاده نمایند. معمولا در لهستان دانشگاه‌ها خدمات بیمه‌ دانشجویی را به دانشجویان ارائه می‌دهند و یا شرکت‌های بیمه را به آن‌ها معرفی می‌کنند. هزینه بیمه دانشجویی در این کشور سالانه در حدود ۱۰۰ یورو می باشد.

به طور کلی وضعیت بهداشت و رفاه لهستان، از جمله  مزایای زندگی در این کشور می باشد. خدمات بیمارستانی و دانش پزشکی در لهستان بسیار بالاست و در صورت داشتن بیمه، به هنگام بیماری با پرداخت بخشی از هزینه‌های درمانی می توان سلامتی خود را دوباره به دست آورد.

تحصیل و زندگی در کشور لهستان

کار دانشجویی در لهستان

تمامی دانشجویان بین المللی هنگام تحصیل در لهستان می توانند به کار نیز مشغول شوند. اما کار دانشجویان بین المللی در این کشور با محدودیت هایی مواجه است. این محدودیت ها شامل ساعات کاری و مجوز های خاصی می شوند که دانشجویان با توجه به ملیتشان باید آن ها را دریافت کنند. دانشجویان بین المللی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در لهستان مشغول به تحصیل اند، فقط در ماه‌های سپتامبر و جولای و آگوست می توانند بدون مجوز مشغول به کار شوند. کار کردن بدون مجوز در سایر ماه های سال قطعا مشکل آفرین خواهد بود.

قوانین کار دانشجویی در لهستان

دانشجویان در لهستان در طول مقاطع تحصیلی مختلف بین 10 تا  20 ساعت در هفته اجازه ی کار دارند. همچنین دانشجویان می توانند 3 ماه به صورت تمام وقت در زمان تعطیلات ترم در تابستان، به کار در این کشور بپردازند. میانگین حقوق دانشجویان معمولا ساعتی ۶ تا ۹ یورو می باشد که مجموعا درآمدهای حاصل از کار دانشجویی می تواند برخی از هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور را پوشش می دهد. امکان درخواست ویزای کار از هر کشوری وجود دارد.

با گذشت مدتی از حضور شما در لهستان و طی شرایطی امکان کار تمام وقت به زبان لهستانی و یا انگلیسی، با  تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری همزمان با تحصیل وجود دارد

انواع کار دانشجویی در لهستان

دانشجویانی که موفق شوند کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کنند، علاوه بر کسب درآمد، می ‌توانند تجربه کاری نیز به دست آورند که قطعا  برای آینده شغلی شان بسیار مفید خواهد بود. کاریابی در لهستان کار سختی نیست. برای به دست آوردن شغل مورد نظر خود می توانید به صورت آنلاین و یا با استفاده از آزانس‌های کاریابی اقدام کنید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در لهستان

آیا امکان اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های لهستان بدون تسلط بر زبان لهستانی وجود دارد؟

بله، تحصیل در لهستان بدون مدرک زبان لهستانی(پولیش) امکان پذیر می باشد زیرا لهستان یکی از معدود کشورهای غیر انگلیسی زبان است که در مقطع لیسانس دوره ها را به زبان انگلیسی ارائه می نماید. تسلط به زبان انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی به منظور تحصیل این کشور کافی می باشد. معمولا سطح آشنایی B2 زبان برای تحصیل در دانشگاه های این کشور کفایت می کند.

آیا برای تحصیل در کشور لهستان می توان از بورسیه های تحصیلی یا کمک های مالی استفاده کرد؟

شهروندان بومی و شهروندان اتحادیه اروپا امکان تحصیل رایگان در لهستان را دارا هستند. البته در پاره ای از موارد در این کشور، شرایطی برای تحصیل رایگان دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا هم وجود دارد.

شرایط بورسیه در دانشگاه های لهستان:

  1. مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  2. معدل بالای ۱۷
  3. اخذ مدرک دال بر تسلط کافی زبان انگلیسی (حداقل آیلتس ۶٫۵)
  4. جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor)
  5. داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی، کتاب و …

داشتن همه و یا تعدادی از آیتم های ذکر شده، می تواند در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.توجه داشته باشید که بورسیه های این کشور مختص رشته های غیر پزشکی می باشد.

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

| وبسایت

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

کشورهای دیگر

کشور یونان به پایتختی شهر آتن در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این کشور دارای دانشگاه های متعددی است که برخی از آن ها مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد. کشور یونان با آب و هوای مدیترانه ای مطلوب خود، غذاهای خوشمزه و هزینه های نسبتا پایین از مقاصد محبوب تحصیلی برای دانشجویان […]

کشور هلند (Netherlands) سرزمینی کم ‌ارتفاع و هموار با 17 میلیون جمعیت است. مهاجران و خارجی ها یک پنجم این جمعیت را شامل می شوند. این امر در شهر آمستردام به عنوان محل زندگی 150 ملیت متفاوت، بسیار بیشتر قابل مشاهده است. سرانه درآمدی و میزان افراد تحصیل کرده در این کشور بالا است. کشور […]

کشور لهستان به پایتختی ورشو در مرکز اروپا واقع شده است و در همسایگی کشورهای آلمان، جمهوری چک، روسیه، لیتوانی، اسلواکی، بلاروس و از طریق شمال و دریای بالتیک با فنلاند و سوئد، قرار دارد. این کشور دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که همواره مورد تایید تاریخ نویسان بزرگ قرار گرفته است. جمعیت کشور لهستان […]

دسته :
برچسب ها : , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 11 =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022