کشور یونان به پایتختی شهر آتن در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این کشور دارای دانشگاه های متعددی است که برخی از آن ها مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد. کشور یونان با آب و هوای مدیترانه ای مطلوب خود، غذاهای خوشمزه و هزینه های نسبتا پایین از مقاصد محبوب تحصیلی برای دانشجویان محسوب می شود. اگر شما هم خواهان مهاجرت تحصیلی به یونان هستید، این مقاله را تا پایان آن دنبال نمایید تا اطلاعات جامع و کاملی درباره شرایط تحصیل و زندگی در یونان به دست بیاورید. در این مقاله از سایت Go Apply Uni قصد داریم شما را به طور جامع با شرایط زندگی دانشجویی در کشور یونان آشنا کنیم.

آنچه باید دانشجویان در مورد یونان بدانند

زبان رسمی این کشور زبان یونانی است. البته امروزه بسیاری از مردم یونان تا حدودی قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی هم هستند. پول رایج کشور یونان همانند بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یورو می باشد. همچنین اکثریت جمعیت این کشور به کلیسای ارتودکس معتقد هستند. از لحاظ آب و هوایی کشور یونان کشوری مدیترانه ای با آب و هوای معتدل است.

کشور یونان از  22 دانشگاه برخوردار می باشد. در این دانشگاه ها رشته هایی همچون داروسازی، علوم انسانی، دندانپزشکی، پزشکی، وکالت، معماری، فیزیک، هنر، شیمی و… عرضه می گردد.

برخی از دانشگاه های معتبر کشور یونان عبارتند از:

 

تحصیل و زندگی در کشور یونان

تحصیل در یونان

در مقایسه با بقیه کشورهای اروپایی، تحصیل در کشور یونان برای دانشجویان بین المللی کاملاً اقتصادی محسوب می شود. تبدیل کشور یونان به یک مقصد دانشگاهی بین المللی از اهداف وزارت آموزش و پرورش این کشور است. بنابراین در سال های بسیاری، برنامه ‌ها و سیاست هایی برای جذب دانشجویان بین المللی صورت گرفته است. از جمله این برنامه ها برگزاری دوره‌ های تحصیلی چند زبانه و کاهش الزامات سختگیرانه برای پذیرش دانشجویان خارجی نسبت به سال‌ های گذشته می باشد.

آموزش عالی در کشور یونان به دو صورت دانشگاهی و فنی صورت می گیرد. آموزش دانشگاهی توسط دانشگاه های دولتی و خصوصی، مدارس پلی تکنیک و مراکز عالی هنر های زیبا صورت می گیرد. آموزش فنی هم در مراکز آموزش عالی فنی انجام می شود. در این مراکز رشته هایی همچون هنرهای گرافیکی، صنایع کشاورزی، بهداشت و رفاه، صنایع غذایی و… آموزش داده می شود. همچنیین در کشور یونان برخی از رشته های تحصیلی در آموزشگاه ها عرضه شده و نیاز به تحصیل در دانشگاه ندارند. از جمله این رشته ها گردشگری، هنر، مذهب، ارتش، نیروی دریایی و نظم را می توان نام برد.

چرا در یونان تحصیل کنیم؟

کشور یونان از جمله کشورهای قدیمی دنیا با تمدن هزار ساله می باشد. این کشور دارای دانشگاه های قدمت دار و با سابقه است که از اصالت و تجربه زیادی برخوردار هستند.

یونان از جمله کشورهای مدیترانه ای عضو اتحادیه اروپا می باشد. به سبب موقعیت جغرافیایی، از آب و هوای مطلوب و غذاهای خوش طعم برخوردار است. همچنین به دلیل عضویت در اتحادیه کشورهای اروپا، داشتن ویزای تحصیلی یونان مزایایی همچون امکان رفت و آمد به کشور های اروپایی و… را در بر دارد.

مردم این کشور غالبا انسان های خوش برخورد، گرم و صمیمی هستند. بنابراین زندگی در میان آن ها به عنوان یک مهاجر کار سختی نخواهد بود.

اغلب واحد های درسی دوره کارشناسی در این کشور به زبان یونانی ارائه می شوند. اما امکان تحصیل در برخی از رشته های کارشناسی و تمام رشته های کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی وجود دارد. چرا که در دانشگاه های کشور یونان دوره های تحصیلات تکمیلی به هر دو زبان یونانی و انگلیسی عرضه می گردند.

دانشجویان دانشگاه های کشور یونان در طول دوره تحصیلی خود از بیمه درمانی رایگان برخوردار هستند. همچنین میزان هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی در کشور یونان نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین تر برآورد می شود.

از دیگر مزایا  و دلایل تحصیل در یونان برخورداری از مجوز کار در حین تحصیل است. که از لحاظ اقتصادی می تواند کمک کننده باشد. همچنین شانس یافتن شغل بعد از فراغت از تحصیل را افزایش می دهد.

امکان دریافت وام و بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه های این کشور نیز وجود دارد. نداشتن محدودیت سنی برای تحصیل در این کشور از دیگر مزایای تحصیل در این کشور است.

تحصیل و زندگی در کشور یونان

شرایط زندگی دانشجویی در یونان

کشور یونان کشوری پرشور با مردمی خونگرم است. بنابراین تحصیل و زندگی در میان آن ها به عنوان یک مهاجر کار سختی نخواهد بود.

یونان با داشتن آب و هوای مدیترانه ای مطلوب، فرهنگ غنی و آثار باستانی بسیار کشوری جذاب و دیدنی محسوب می شود که شما از بودن در آن خسته نخواهید شد.

تهیه مسکن برای دانشجویان در یونان

دانشجویان بین المللی برای اقامت در طول تحصیل در کشور یونان نیاز به خوابگاه ها و اقامتگاه های دانشجویی یا اقامت های خصوصی و آپارتمان ها دارند. کم خرج بودن و مناسب بودن محل مهم ترین عوامل برای انتخاب محل اقامت دانشجو در یونان محسوب می شوند. در ادامه شما را با برخی از اقامتگاه های دانجشویی در کشور یونان، آشنا خواهیم کرد:

مسکن دانشجویی نظیر سالن های اقامت، خوابگاه ها و… در یونان

اقامتگاه و خوابگاه های دانشجویی کمی در دانشگاه های این کشور برای دانشجویان بین المللی وجود دارند و البته امکان برخورداری از این گونه اقامت ها و خوابگاه ها با شرایط خاصی وجود دارد.

اقامتگاه خصوصی یا آپارتمان در یونان

هزینه اجاره اقامتگاه خصوصی یا آپارتمان بنا به محله و امکانات متفاوت خواهد بود. هزینه میانگین اجاره آپارتمان در کشور یونان در زیر آمده است:

آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر:        345.76 یورو

آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز:        291.62 یورو

آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر:        585.70 یورو

آپارتمان (3 خوابه) خارج از مرکز:        491.85 یورو

مدارک مورد نیاز برای اجاره آپارتمان دانشجویی در یونان

اگر بخواهید در یونان به عنوان دانشجو مسکنی را اجاره نمایید، از شما انتظار می رود تا مدارکی از قبیل ذیل را ارائه دهید:

تمامی این مدارک به این دلیل از شما خواسته می شود که صاحب خانه از اینکه شما به طور قانونی در یونان اقامت دارید، توانایی پرداخت اجاره را دارید، در پرداخت اجاره خوش قول هستید و… اطمینان حاصل کند.

هزینه های زندگی دانشجویی در یونان

هزینه تحصیل در دوره های مختلف کشور یونان، متفاوت می باشد. هزینه تحصیل در کشور یونان برای افراد دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به زبان یونانی در دانشگاه های دولتی رایگان تعیین شده است. اما متقاضیان از کشورهای غیر اروپایی باید برای تحصیل در دانشگاه های این کشور شهریه بپردازند. این شهریه با توجه به عنوان رشته، دوره تحصیلی و نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی) متفاوت خواهد بود. به طور کلی دانشجو باید سالانه حدود 6500 تا 10000 یورو را برای شهریه در نظر بگیرد.

باید بدانید که هزینه های زندگی در کشور یونان 50 درصد گران تر از هزینه های زندگی در کشور ایران برآورد شده است. حدود هزینه زندگی ماهانه در کشور یونان 600 تا 1200 یورو تخمین زده شده است.

در ادامه شما را با هر یک از هزینه های زندگی در این کشور آشنا خواهیم کرد:

هزینه خورد و خوراک در یونان

واضح است که میزان هزینه های مربوط به خورد و خوراک در این کشور بنا به نوع رژیم غذایی شما متفاوت خواهد بود. البته شما با خرید کلی مایحتاج خود از فروشگاه های زنجیره ای یا با آشپزی کردن در منزل می توانید تا حدودی در هزینه های مربوط به خورد و خوراک صرفه جویی نمایید.

هزینه مربوط به برخی از مواد خوراکی در جدول زیر آورده شده است:

نام ماده غذایی خوراکی                                    هزینه به یورو

کاپوچینو (معمولی)                                              2.86

کوکاکولا/پپسی (بطری 0.33 لیتری)                        1.70

آب (بطری 0.33 لیتری)                                         0.50

شیر (معمولی)، (1 لیتر)                                       1.19

نان سفید تازه (500 گرم)                                     0.87

برنج (سفید)، (1 کیلوگرم)                                    1.67

تخم مرغ (معمولی) (12)                                     3.08

پنیر محلی (1 کیلوگرم)                                       7.99

فیله مرغ (1 کیلوگرم)                                         6.73

سیب (1 کیلوگرم)                                             1.56

موز (1 کیلوگرم)                                               1.54

پرتقال (1 کیلوگرم)                                           1.07

گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)                                  1.45

سیب زمینی (1 کیلوگرم)                                 0.82

پیاز (1 کیلوگرم)                                             0.77

کاهو (1 سر)                                                0.72

آب (بطری 1.5 لیتری)                                     0.79

 

هزینه حمل و نقل در یونان

 اکثر دانشجویانی که در یونان زندگی می کنند، از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد خود استفاده می نمایند. میزان هزینه حمل و نقل با توجه به نوع وسیله مورد استفاده متفاوت خواهد بود. با این وجود برخی از هزینه های مربوط به حمل و نقل عمومی در کشور یونان به شرح زیر است:

بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی):   1.30 یورو

کارت ماهانه (قیمت معمولی):       30.00 یورو

شروع تاکسی (تعرفه عادی)     3.50  یورو

تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه عادی):     1.00 یورو

تاکسی 1 ساعت انتظار (تعرفه عادی):   12.00   یورو

بنزین (1 لیتر):   1.62 یورو

 

هزینه های جاری زندگی در یونان

هزینه هایی مانند پرداخت ماهانه قبوض، هزینه اینترنت و…. از جمله هزینه های جاری هستند که باید برای زندگی در کشور یونان در نظر بگیرید. برخی از هزینه های جاری زندگی در کشور یونان برای یک ماه در زیر آمده است:

 

اولیه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله) آپارتمان 85 متری      153.19یورو

تعرفه تلفن همراه پیش پرداخت محلی (بدون تخفیف یا طرح)        0.42یورو

اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر، داده نامحدود، کابل/ADSL)     33.04  یورو

هزینه های متفرقه زندگی در کشور یونان

هزینه هایی که برای اوقات فراغت، ورزش، پوشاک و…. صرف می شود در زمره هزینه های متفرقه قرار دارند. برخی از هزینه های متفرقه ماهانه در این کشور به شرح زیر است:

باشگاه بدنسازی، هزینه ماهانه برای 1 بزرگسال:   34.97 یورو

اجاره زمین تنیس (1 ساعت در آخر هفته):   16.02 یورو

سینما، اکران بین المللی، 1 صندلی:   8.00 یورو

1 شلوار جین Levis  یا مشابه آن:   69.85 یورو

1 لباس تابستانی در فروشگاه زنجیره ای (زارا، اچ اند ام، …):   29.87  یورو

1 جفت کفش دویدن نایک (میان رده):   70.49  یورو

هزینه بیمه و درمان در یونان

کل جمعیت کشور یونان تحت پوشش سیستم خدمات درمانی ملی و بیمه تامین اجتماعی می باشند. کلیه دانشجویان کشور یونان از بیمه درمانی رایگان این کشور برخوردار هستند. بنابراین دانشجویان دانشگاه های کشور یونان نیازی به پرداخت هزینه بیمه ندارند و می توانند به طور رایگان از خدمات بهداشتی و درمانی کشور یونان استفاده نمایند.

 تحصیل و زندگی در کشور یونان

کار دانشجویی در یونان

دانشجویان در کشور یونان اجازه داشتن کار پاره وقت در حین تحصیل را دارند تا بتوانند بخشی از هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی در یونان را تامین نمایند.
برای تسهیل روند کاریابی در حین تحصیل مراجعه به موسسات و آژانس های استخدام و کاریابی پیشنهاد می شود تا از لحاظ مسائل قانونی مشکلی برای آن ها به وجود نیاید. توجه داشته باشید که بر ای کاریابی در این کشور حتی به صورت پاره وقت داشتن تسلط همزمان به هر دو زبان انگلیسی و یونانی ضروری محسوب می شود.

قوانین کار دانشجویی در یونان

دانشجویان دانشگاه های کشور یونان اجازه کار در حین تحصیل را دارند. میزان ساعت کار مجاز برای دانشجویان دوره های مختلف متفاوت می باشد. میزان ساعت کاری  مجاز برای دانشجویان دوره کارشناسی 10 ساعت در هفته، برای دانشجویان کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و برای دانشجویان دوره دکتری 30 ساعت در هفته تعیین شده است.

انواع کار دانشجویی در یونان

اغلب دانشجویان مهاجر در این کشور در رستوران ها، کافه ها، کتابخانه ها، فروشگاه ها و… مشغول به کار نیمه وقت می شوند. مگر اینکه در دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری به تحصیل مشغول باشند.

سوالات متداول درباره تحصیل در کشور یونان

 

آیا امکان اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های یونان بدون تسلط بر زبان یونانی وجود دارد؟

بله، شما با توجه به میزان دانشی که از زبان یونانی دارید در دوره های آمادگی زبان یونانی در این کشور ثبت نام می شوید. تا پس از کسب تسلط مورد نیاز به زبان یونانی وارد دانشگاه های این کشور شوید. البته خوشبختانه برخی از رشته های تحصیلی در دوره کارشناسی و تمامی رشته های دوره تحصیلات تکمیلی در این کشور به زبان انگلیسی هم ارائه می شوند. بنابراین شما با داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر می توانید در دانشگاه های این کشور به تحصیل مشغول شوید.

دانشگاه های یونانی مورد تایید وزارت علوم ایران کدام ها هستند؟

دانشگاه های یونانی مورد تایید وزارت علوم ایران به شرح زیر می باشند:

چه مدارکی برای دریافت ویزای دانشجویی از دانشگاه های کشور یونان مورد نیاز است؟

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

| وبسایت

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

کشورهای دیگر

کشور یونان به پایتختی شهر آتن در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این کشور دارای دانشگاه های متعددی است که برخی از آن ها مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد. کشور یونان با آب و هوای مدیترانه ای مطلوب خود، غذاهای خوشمزه و هزینه های نسبتا پایین از مقاصد محبوب تحصیلی برای دانشجویان […]

کشور هلند (Netherlands) سرزمینی کم ‌ارتفاع و هموار با 17 میلیون جمعیت است. مهاجران و خارجی ها یک پنجم این جمعیت را شامل می شوند. این امر در شهر آمستردام به عنوان محل زندگی 150 ملیت متفاوت، بسیار بیشتر قابل مشاهده است. سرانه درآمدی و میزان افراد تحصیل کرده در این کشور بالا است. کشور […]

کشور لهستان به پایتختی ورشو در مرکز اروپا واقع شده است و در همسایگی کشورهای آلمان، جمهوری چک، روسیه، لیتوانی، اسلواکی، بلاروس و از طریق شمال و دریای بالتیک با فنلاند و سوئد، قرار دارد. این کشور دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که همواره مورد تایید تاریخ نویسان بزرگ قرار گرفته است. جمعیت کشور لهستان […]

دسته :
برچسب ها : , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022