تحصیل در بلژیک می تواند برای شما یک تجربه فوق العاده باشد. چرا که بلژیک یک کشور اروپایی پر جمعیت و مهاجر پذیر است که به خوبی از دانشجویان بین المللی استقبال می کند. ما در این مقاله از سایت Go Apply Uni قصد داریم اطلاعات مفیدی در رابطه با مهاجرت تحصیلی به بلژیک و زندگی دانشجویی در کشور بلژیک، به شما ارائه دهیم. پس اگر قصد تحصیل در کشور بلژیک را دارید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

آنچه باید دانشجویان در مورد اتریش بدانند

بلژیک یکی از کشور های اتحادیه اروپا است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) در آن قرار دارد. از این رو بلژیک یک مرکز سیاسی نیز محسوب می شود.

این کشور در اروپای غربی واقع شده و با آلمان، لوکزامبورگ، فرانسه و هلند، مرز مشترک دارد. در حال حاضر نزدیک به 11 میلیون نفر در کشور بلژیک ساکن هستند و اکثر آن ها به زبان هلندی و فرانسوی صحبت می کنند. البته از لحاظ زبان کشور بلژیک به 3 ناحیه تقسیم می شود:

به طور کلی بلژیک یک کشور توسعه یافته و پر درآمد است که در سال 1830 از کشور هلند مستقل شده. با توجه به کوچک بودن این کشور، تفاوت اقلیمی منطقه ای کمی در بلژیک وجود دارد. اما دراین کشور جاذبه های تاریخی بسیار واقع شده. کاخ بزرگ بروکسل، ارگ دینانت، بروژ و… از جمله جاذبه های گردشگری این کشور می باشند.

مردم سراسر جهان کشور بلژیک را به عنوان کشوری با کیفیت بالای زندگی، مراقبت های بهداشتی و آموزشی می شناسند.

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک

هر ساله دانشجویان بین المللی بسیاری برای تحصیل به بلژیک مهاجرت می کنند. چرا که این کشور از موسسات آموزشی عالی برخوردار است و در تمام سطوح آموزشی، از سیستم آموزشی عالی و با کیفیتی برخوردار می باشد. طبق آخرین آمار به دست آمده، بیش از نیمی از دانشجویانی که در دانشگاه ها، کالج ها و… بلژیک تحصیل می کنند، دانشجویان بین المللی هستند که از کشورهای گوناگونی به بلژیک مهاجرت کرده اند.

در کشور بلژیک دانشگاه های و موسسه های آموزشی دولتی و خصوصی بسیاری وجود دارد که دانشجویان بین المللی با اخذ پذیرش می توانند در آن ها تحصیل کنند.

برخی از دانشگاه ها و کالج های برتر کشور بلژیک:

تحصیل در بلژیک

چرا در بلژیک تحصیل کنیم؟

بلژیک درست در قلب اروپا قرار گرفته و همچنین جز کشورهای مهاجر پذیر محسوب می شود. از این رو یک کشور فوق العاده چند فرهنگی به شمار می رود و از این رو می تواند یکی از بهترین انتخاب های دانشجویان بین المللی باشد. چرا که با مهاجرت به بلژیک دانشجویان می توانند از کیفیت بالای زندگی، مراقبت های بهداشتی و آموزشی این کشور استفاده کنند. برای دانشجویان بین المللی امنیت کشور مقصد اهمیت ویژه ای دارد. خوشبختانه بلژیک یکی از امن ترین و آرام ترین کشورهای جهان است.

اگر بخواهیم کلی بگوییم می توانیم بگوییم دلایل ذیل به خوبی چرایی مهاجرت تحصیلی به بلژیک را برای شما شرح می دهند:

شرایط زندگی دانشجویی در بلژیک

بلژیک کشوری غنی از تاریخ و فرهنگ است و شما به عنوان یک دانشجو بین المللی می تواند زندگی خوبی را در این کشور تجربه کنید. به طور کلی بلژیک یکی از امن ترین و صلح ترین کشورهای جهان است که می توانید در آن آسایش و آرامش را احساس کنید.

به طور کلی شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی می توانید به یکی از شهرهای بروکسل، آنتروپ، خنت، لیژ و بروژ مهاجرت کنید. با سکونت در این شهرها نه تنها می توانید از سیستم آموزشی با کیفیت و فوق العاده ای بهره مند شوید. بلکه به زندگی در شهرهایی پر شور و هیجان با امکانات رفاهی عالی دست پیدا کنید.

تهیه مسکن برای دانشجویان در بلژیک

از آنجا که کشور بلژیک سالانه دانشجویان بین المللی بسیاری را می پذیرد، مکان های بسیاری را به عنوان مسکن یا محل اقامت در اختیار آن ها می گذارد. در حال حاضر متداول ترین اقامتگاه هایی که دانشجویان بین المللی از آن ها استفاده می کنند به شرح زیر هستند:

اقامت در پردیس های دانشجویی بلژیک

این نوع اقامتگان یک اقامت ایده آل برای دانشجویان است. چرا که نزدیک دانشگاه است و دانشجویان می توانند دسترسی آسان ترین به کلاس های خود داشته باشند. انتخاب اقامت در پردیس های دانشجویی باعث می شود، برخی از هزینه های زندگی در بلژیک مانند هزینه حمل و نقل، کاهش پیدا کند.

سکونت در این اقامتگاه ها فرصتی برای یادگیری زبان نیز محسوب می شود.

اجاره آپارتمان خصوصی خارج از پردیس در بلژیک

این نوع اقامتگاه ها حداقل برای 9 ماه اجاره می شوند. به طور کلی هزینه اجاره آپارتمان در بلژیک برای یک دانشجو سنگین است. از این رو کمتر افرادی از دانشجویان بین المللی هستند که به سراغ این گزینه بروند.

اجاره آپارتمان مشترک در خارج از پردیس در بلژیک

این گزینه یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. چرا که در این صورت دانشجویان می توانند برخی از هزینه های خود را با سایر دانشجویان تقسیم کنند و به عبارتی هزینه زندگی خود را به اندازه قابل توجهی کاهش دهند.

اقامت در کنار خانواده های بلژیکی

این نوع اقامت یکی از کم هزینه ترین راه های داشتن یک محل خوب برای زندگی در بلژیک برای دانشجویان محسوب می شود. انتخاب این نوع اقامتگاه باعث می شود بتوانید از مزیت زندگی خانوادگی بهره مند شوید. به عبارتی کمتر احساس کنید در بلژیک غریب هستید و علاوه بر آن با فرهنگ و سنت این کشور آشنا شوید.

مدارک مورد نیاز برای اجاره آپارتمان دانشجویی در بلژیک

فرقی نمی کند که به صورت مستقل یا گروهی قصد دارید آپارتمانی در بلژیک اجاره کنید. در هر صورت شما لازم است که مدارک زیر را به صاحبخانه خود در بلژیک ارائه دهید:

برخی از صاحبخانه ها ممکن است که از شما بخواهند توصیه نامه ای از سوی دانشگاه نیز ارائه دهید. اگر هم قبل سابقه اجاره آپارتمان یا خانه در بلژیک را داشته باشیدف احتمالا صاحبخانه از شما می خواهد که مدارکی مبنی بر سوابق اجاره خود ارائه دهید. این موارد بیشتر برای این است که خسال وی از توانایی و خوش حسابی شما بابت اجاره راحت شود.

هزینه های زندگی دانشجویی در بلژیک

هزینه زندگی در بلژیک به عنوان یک دانشجو معمولا بین 700 تا 950 یورو در ماه متغیر است. البته این هزینه به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. به طور مثال دانشجویانی که شهرهای بزرگ را برای زندگی و تحصیل انتخاب می کنند، بدون شک به بودجه بیشتری نیاز دارند.

در اینجا هزینه کلی زندگی در برخی از شهرهای بلژیک را برایتان آورده ایم:

در ادامه می توانید ریز هزینه های زندگی در این کشور را مشاهده نمایید:

هزینه شهریه دانشگاه در بلژیک

شهریه هر دانشگاه بلژیکی با توجه به اینکخ دولتی است یا خصوصی متفاوت است. برای ما ایرانیان که از جمله شهروندان اروپایی محسوب نمی شویم، هزینه شهریه دانشگاه های دولتی بلژیک می تواند بین 1000 تا 4000 یورو در سال باشد. این هزینه در خصوص مراکز خصوصی طبیعتا بیشتر است.

توجه داشته باشید که اکثر دانشگاه های بلژیک بابت رسیدگی به درخواست اخذ پذیرش دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا، هزینه جداگانه ای نیز دریافت می کنند.

هزینه مسکن در بلژیک

هزینه مسکن در بلژیک برای دانشجویان بستگی به این دارد که کدام نوع محل اقامت را برای خود انتخاب کرده باشند.

هزینه خورد و خوراک در بلژیک

اگر تصمیم داشته باشید مواد غذایی را از سوپرمارکت، فروشگاه ها و… خریداری کنید و خودتان در خانه آشپزی کنید، هزینه خورد و خوراک شما در بلژیک حدودا برابر با 300 یورو در ماه است. در ادامه می توانید برخی از هزینه های جزئی مربوط به خورد خوراک را ببینید:

هزینه حمل و نقل

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطارها، اتوبوس ها و… راحت ترین و ارزان ترین گزینه برای جابه جایی از مکانی به مکان دیگر در بلژیک هستند.

دانشجویان زیر 25 سال می توانند یک کارت ماهیانه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشند که هزینه آن کارت در ماه برابر با 50 یورو است.

برخی از هزینه های حمل و نقل در بلژیک به شرح زیر می باشند:

البته در بلژیک گزینه های دیگری برای حمل و نقل نیز وجود دارد. مانند اجاره یا خرید دوچرخه و…

هزینه های جاری

هزینه های جاری شامل هزینه های آب، برق و سایر خدمات این چنینی می شود. اگر تالارهای اقامتی یا خوابگاه های دانشجویی را برای سکونت انتخاب کنید، لازم نیست هزینه جداگانه ای بابت استفاده از این خدمات بپردازید. به عبارتی این هزینه از قبل بر روی اجاره ماهیانه شما محاسبه شده. اما اگر در اپارتمان زندگی کنید، باید هزینه ای بین 100 تا 400 یورو در ماه بابت هزینه های جاری در نظر بگیرید.

هزینه های متفرقه

هزینه هایی که بابت کتاب، سرگرمی و… پرداخت می شوند، جز هزینه های متفرقه هستند. به طور کلی می توانید هزینه های متفرقه در بلژیک را بین 35 تا 100 یورو در ماه در نظر بگیرید.

برخی از هزینه های متفرقه در بلژیک عبارتند از:

هزینه بیمه و درمان

به طور کلی می توان هزینه بیمه و درمان یک دانشجو بین المللی در بلژیک را بین 20 تا 30 یورو در ماه در نظر گرفت.

تحصیل در بلژیک

کار دانشجویی در بلژیک

دانشجویان بین المللی می توانند در شغلی پاره وقت مشغول شوند تا بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند. شرایط کار در بلژیک برای دانشجویان با توجه به اینکه از کشورهای اروپایی یا غیر اروپایی به این کشور مهاجرت کرده اند، در کجا بلژیک ساکن شده اند و… متفاوت است.

به طور کلی کار دانشجویی در بلژیک برای هر دانشجوی بین المللی قوانین خاصی دارد که دولت بلژیک از دانشجویان بین المللی توقع دارد به آن ها پایبند باشند.

قوانین کار دانشجویی در بلژیک

این ها قوانین کلی کار دانشجویی در بلژیک هستند. اگر شرایط به خصوصی دارید می توانید از طریق دانشگاهی که از آن پذیرش دریافت کرده اید، اطلاعات بیشتری در خصوص قوانین کار دانشجویی در کشور بلژیک به دست آورید.

البته در این خصوص می توانید از کارشناسان و مشاوران مجموعه ما نیز کمک بگیرید.

انواع کار دانشجویی در بلژیک

دانشجویان بین المللی می توانند در بلژیک به انواع کارهای پاره وقت در محیط دانشگاه یا خارج از دانشگاه مشغول شوند. حتی می توانند به عنوان کارآموز در شرکت ها، کمپانی ها، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و… مشغول به کار شوند.

کارهایی که در محیط دانشگاه هستند اکثرا شامل شغل هایی در کتابخانه، کافه تریا و… دانشگاه است. کارهای خارج از محیط دانشگاه نیز عمدتا شامل کارهایی نظیر کار در فروشگاه ها، مغازه ها، رستوران ها و… می باشد.

زمانی که به بلژیک مهاجرت کردید، می توانید به عنوان یک دانشجوی بین المللی از طریق دانشگاه و موسسات کاریابی شل دانشجویی متناسب با شرایط خود را بیابید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در بلژیک

 

برنامه های تحصیلی در بلژیک به چه زبان برگزار می شوند؟

بلژیک دارای 3 زبان رسمی است: آلمانی، هلندی و فرانسوی

از این رو در این کشور برنامه های تحصیلی به هر 3 این زبان ها ارائه می شوند. البته قالب برنامه های تحصیلی صورت گرفته در این کشور به زبان فرانسوی هستند. با این حال برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز در بلژیک برگذار می گردد.

برای تحصیل در بلژیک تا چه میزان باید به زبان تسلط داشته باشیم؟

اگر متقاضی دوره ای هستید که به یکی از زبان های آلمانی، فرانسوی یا هلندی برگزار می شود، باید مهارت های زبانی پیشرفته ای داشته باشید. به عبارتی بتوانید در آزمون های مربوط به هر یک از این زبان ها موفق شوید. این شرایط برای دوره هایی که به زبان انگلیسی نیز برگذار می شوند، وجود دارد.

آیا برای تحصیل در بلژیک امکان استفاده از بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه های مالی وجود دارد؟

بله برخی از دانشگاه ها، موسسه ها، سازمان ها و… در بلژیک هستند که به دانشجویان بین المللی بورسیه یا کمک هزینه مالی اعطا می کنند. برخی از بورسیه های تحصیلی که امکان دریافت آن ها توسط دانشجویان بین المللی وجود دارد به شرح زیر می باشند:

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

| وبسایت

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

کشورهای دیگر

کشور یونان به پایتختی شهر آتن در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این کشور دارای دانشگاه های متعددی است که برخی از آن ها مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد. کشور یونان با آب و هوای مدیترانه ای مطلوب خود، غذاهای خوشمزه و هزینه های نسبتا پایین از مقاصد محبوب تحصیلی برای دانشجویان […]

کشور هلند (Netherlands) سرزمینی کم ‌ارتفاع و هموار با 17 میلیون جمعیت است. مهاجران و خارجی ها یک پنجم این جمعیت را شامل می شوند. این امر در شهر آمستردام به عنوان محل زندگی 150 ملیت متفاوت، بسیار بیشتر قابل مشاهده است. سرانه درآمدی و میزان افراد تحصیل کرده در این کشور بالا است. کشور […]

کشور لهستان به پایتختی ورشو در مرکز اروپا واقع شده است و در همسایگی کشورهای آلمان، جمهوری چک، روسیه، لیتوانی، اسلواکی، بلاروس و از طریق شمال و دریای بالتیک با فنلاند و سوئد، قرار دارد. این کشور دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که همواره مورد تایید تاریخ نویسان بزرگ قرار گرفته است. جمعیت کشور لهستان […]

دسته :
برچسب ها : , , , , ,

2 پاسخ به “راهنمای جامع تحصیل و زندگی در کشور بلژیک”

  1. آیا با داشتن ۳۵سال سن و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت با معدل ۱۸/۹۴ از دانشگاه آزاد و سطح زبان متوسط شانس مهاجرت تحصیلی به بلژیک رو دارم؟

    • سلام لطفا با شماره های آژانس برای نمونه شماره تماس 02126206357 تماس بگیرید کارشناسان به صورت رایگان شماره را مشاوره و راهنمایی میکنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 1 =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022