جمهوری فدرال آلمان در قلب اروپا و در مجاورت دریای بالتیک و کوهستان آلپ قرار گرفته است. این کشور حدود 83 میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت و بزرگترین شهر آن، برلین، واحد پول آن یورو، زبان رسمی آن آلمانی و دین رسمی این کشور مسیحیت می باشد. آلمان یک قدرت بزرگ بین المللی به شمار می رود؛ به طوری که رتبه اول اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. تعداد 37 شرکت بین المللی قوی از بین پانصد شرکت بزرگ دنیا، در کشور آلمان قرار دارند. آلمان با توجه به تاریخ طولانی و غنی فرهنگی که دارد، بسیاری از میراث جهانی را در خود جای داده و در زمره برترین مکان های گردشگری در جهان است. آلمان یک مکان جذاب برای تحصیل است. امکان تحصیل رایگان و تحصیل به زبان انگلیسی از دلایل عمده این جذابیت محسوب می شود. از طرف دیگر دانشجویان بعد از اتمام تحصیل اجازه کار در آلمان را خواهند داشت و مدارک دانشگاهی آلمان بسیار مورد احترام کارفرمایان در سراسر جهان است.

 

تحصیل رایگان در آلمان

در حال حاضر کشور آلمان برنامه جدیدی برای هزینه تحصیل دانشجویان غیر اروپایی در نظر دارد که می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان حائز اهمیت باشد. لذا متقاضیانی که قصد استفاده از امتیاز تحصیل رایگان در آلمان را دارند باید نسبت به این موضوع با هوشیاری هرچه تمام‌تر برخورد کنند تا بتوانند از این امتیاز استفاده کنند. همچنین باید در نظر داشت که یکی دیگر از مزایای تحصیل در آلمان ، مناسب بودن شرایط ورود به بازار کار پس از تحصیل است. طی این برنامه، هزینه‌های متفاوتی برای تحصیل در ایالت‌های بادن و وورتنبرگ در سال 2011 در نظر گرفته شده است، اما پیاده‌سازی و اجرای این طرح از سال 2017 در دستور کار قرار گرفته است.

 

شرایط تحصیل در آلمان

دانشجویان بین‌المللی و به خصوص افرادی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، باید برای تحصیل در آلمان، ویزای تحصیلی دریافت کنند. شما برای اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان، باید مدارک خود را برای سفارت این کشور ارسال نمائید و سپس برای مصاحبه حضوری از پیش وقت تعیین کنید. وقت سفارت آلمان برای متقاضیان ایرانی یکی از مشکلات تحصیل در کشور آلمان محسوب می‌شود. گاهی این وقت سفارت برای 18 ماه تا 2 سال بعد تنظیم می‌شود. بر اساس قوانین جدید، متقاضیان با شرایط ویژه می‌توانند در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری برای وقت سفارت اقدام کنند. متقاضیانی که دارای شرایط زیر هستند، می‌توانند در حدود 3 تا 4 هفته برای مصاحبه اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنند:

افراد دارای بورسیه‌های تحصیلی آلمان
افراد پذیرفته شده برای فرصت مطالعاتی آلمان
متقاضیان پذیرفته شده برای ادامه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دارای مدرک زبان مورد تأیید دانشگاه

 

تحصیل در مدارس آلمان

دولت مرکزی آلمان دخالت کمی در سیستم آموزش و پروش در مدارس این کشور دارد و هر ایالت به صورت مستقل در این خصوص تصمیم گیری می کند. بنابراین نحوه آموزش در مدارس در نقاط مختلف آلمان متفاوت می باشد. به صورت مشترک مدارس آلمانی علاوه بر تدریس ریاضیات، جغرافیا، علوم، تاریخ و زبان، این فرصت را به دانش آموزان می دهند که در زمینه مهارت های عملی و فنی نیز آموزش ببینند.

کلاس های درس در مدارس دولتی در آلمان معمولاً به زبان آلمانی برگزار می شود، بنابراین مهاجرینی که فرزندان کم سن دارند، معمولاً تمایل دارند فرزند خود را در این مدارس ثبت نام کنند تا بتوانند زبان محلی را آموزش ببینند. البته مدارس دو زبانه و خصوصی نیز در آلمان وجود دارد که فرزندان بسیاری از مهاجرین در این مدارس به تحصیل می پردازند. با توجه به اینکه مدارس بین المللی دارای هزینه می باشد معمولاً والدین مدارس دو زبانه دولتی را انتخاب می کنند که شهریه ای ندارند. در این مدارس علاوه بر زبان آلمانی دروسی به زبان مادری هم ارائه می شود. آموزش در مدارس دولتی به صورت رایگان و اجباری است. و در 16 ایالت مختلف این کشور تلاش شده است سیستم با کیفیت آموزش نسبتا بالایی ارائه شود. در یک مطالعه در سال 2015، آلمان در رشته های ریاضی و تجربی رتبه 16 و در علوم انسانی رتبه 11 ام را کسب نموده است. دانش آموزان در هر مرحله از آموزش کاملا آزمایش و ارزیابی می شوند تا حداقل نمره لازم را کسب نمایند در غیر این صورت باید دوره را تکرار کنند. سیستم آموزشی مدارس در آلمان به دو قسمت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه تقسیم می شود که شرایط تحصیل در آلمان در هر کدام از این مدارس متفاوت می باشد.

 

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی، باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک مهارت زبان آلمانی باشند. مدرک دیپلم مورد تایید دانشگاه‌های آلمان، دیپلم 13 ساله است. بنابراین متقاضیان ایرانی باید در دوره یک ساله فاندیشن و آمادگی قبل از دانشگاه شرکت کنند. در واقع شرکت در این دوره به منزله اخذ مدرک دیپلم 13 ساله مورد پذیرش آلمان می‌باشد.

متقاضیان ایرانی، پس از شرکت در دوره فاندیشن و کسب نمره لازم، می‌توانند تحصیل در مقطع کارشناسی را شروع کنند. مدرک مهارت زبان آلمانی مورد نیاز برای اخذ پذیرش کارشناسی آلمان، مدرک زبان سطح B1 و B2 می‌باشد. مدت زمان تحصیل لیسانس در آلمان، 6 ترم تا 8 ترم می‌باشد. متقاضیان می‌توانند در مقطع کارشناسی آلمان در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، اقتصاد و زیست‌شناسی به تحصیل بپردازند. البته طیف تنوع رشته دانشگاه‌های این کشور بسیار است و شما به هر رشته‌ای که علاقمند باشید، می‌توانید در آن پذیرش دریافت کنید.

 

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان مقطع کارشناسی ارشد

بسیاری از دوره‌های کارشناسی‌ارشد در دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی هم برگزار می‌شود. از سویی دیگر، تحصیل در این مقطع هم برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی رایگان است. این دو رکن برای جذب متقاضیان تمامی مقاطع کافی‌ست!

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان دو ساله است. دانشجویان با گذراندن ۱۲۰ واحد درسی در طول 4 ترم می‌توانند به مدرک فارغ‌ التحصیلی دست پیدا کنند. بر اساس قوانین سیستم آموزشی معمولا ۹۰ واحد مربوط به درس‌های آموزشی تئوری و ۳۰ واحد مربوط به پایان‌نامه است.

دوره‌های کارشناسی‌ارشد در نظام آموزشی این کشور در قالب کارشناسی‌ارشد علوم (Master of Sciences) یا کارشناسی‌ارشد هنر (Master of Arts) ارائه می‌شوند. افزون‌بر این، دوره‌های کارشناسی ارشد به دو صورت Consecutive و Non-consecutive تقسیم‎بندی شده است.

دانشجویان دوره Consecutive یا پیوسته باید در رشته مرتبط با مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند. معمولا این دوره‌ها برای تمامی دانشجویان رایگان است. اما در دوره‌های Non-consecutive یا ناپیوسته، علاوه بر ارتباط محتوایی رشته تحصیلی مقطع پیشین نیازمند سابقه عملی و تجربی در این رشته است. اغلب دوره‌های این‌چنینی، نیازمند پرداخت شهریه هستند، اما بیشتر دوره‌ها در دانشگاه های آلمان از نوع اول هستند.

بر اساس نوع موسسه آموزش عالی شرایط تحصیل در این مقطع هم متفاوت است؛ دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ تحقیقاتی (Research University) شامل واحدهای آموزشی، سمینار و فعالیت‌های عملی و آزمایشگاهی می‌شود.

دوره معادل کارشناسی ارشد در موسسات علمی-کاربردی (University of Applied Science)بیشتر شامل فعالیت‌های عملی و کارگاه‌های آموزشی می‌شود، در حالی که کالج‌ها و موسسه‌های هنری College of Art, Film and Music بیشتر بر تقویت فعالیت‌های عملی دانشجویان متمرکز است.

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا فرصت دریافت خدمات آموزشی در سطح جهانی و عالی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در کانادا هم در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافتهٔ دیگر نظیر آمریکا نسبتا کمتر است. روند کاری ثبت درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ساده‌تر است و در کنار این‌ها، پس از […]

کانادا یکی از معروفترین کشورهای دنیا است؛ علاوه بر شناخته شدن برای زیبایی‌های طبیعی‌اش، آن را برای کیفیت آموزشی که برای دانشجویان ارائه می‌کند نیز می‌شناسند. هر سال دانشجویان زیادی برای استفاده از برنامه‌های آموزش عالی دانشگاه‌های کانادا به این کشور مراجعه می‌کنند. خیلی از ما به این فکر می‌کنیم که کدام شهر برای دانشجویان […]

افراد به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت و ترک کشور خود می گیرند. مواردی از قبیل ادامه تحصیل، پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و سرمایه گذاری از عواملی هستند که باعث مهاجرت افراد می شود. از آنجا که کانادا دومین کشور بزرگ جهان است ، شهرهای بزرگ زیادی برای زندگی دارد ؛ شهرهای بزرگی نظیر […]

دسته : ویزای تحصیلی
برچسب : ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022