کشور ایتالیا یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور است. این کشور به دلیل ارائه دوره های مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی و نیز مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل زندگی، مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد. در این نوشتار قصد داریم که جزئیات مربوط به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را از جمله چگونگی تحصیل در مقاطع گوناگون در ایتالیا، شرایط اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا، تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم، گپ تحصیلی ایتالیا، بورسیه تحصیلی ایتالیا، تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان، هزینه تحصیل در ایتالیا، مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا به طور جامع بررسی نماییم.

 

شرایط عمومی اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهای اروپای مرکزی است که به دلیل وجود بورسیه های تحصیلی و دولتی فراوان مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی است. تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی و ایتالیایی امکان پذیر است. هزینه های تحصیل به زبان ایتالیایی پایین تر است، البته در برخی از دانشگاه ها هزینه های تحصیل به زبان انگلیسی نیز پایین است. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند در ابتدا می بایست پذیرش تحصیلی ایتالیا را از دانشگاه های این کشور اخذ نمایند و پس از آن برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام نمایند. دانشجویان پس از اتمام تحصیل در دانشگاه می توانند اقامت ایتالیا را از طریق یکی از روش های اقامت پس از تحصیل همانند کار، سرمایه گذاری، تنعم مالی، ازدواج و… اخذ نمایند. در ادامه به بررسی اجمالی هریک از روش های اقامتی پس از تحصیل در ایتالیا می پردازیم. اعتبار اقامت پس از تحصیل در ایتالیا بسته به نوع اقامت شخص متفاوت می باشد. افرادی که موفق به اخذ اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا می شوند می توانند پس از چند سال درخواست اقامت دائم پس از تحصیل در ایتالیا را دهند و پس از آن برای اخذ پاسپورت و شهروندی ایتالیا اقدام کنند.

 

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا جهت تحصیل در مقطع مدارس

تحصیل در کشور ایتالیا مانند اکثر کشورهای اروپایی از سن شش سالگی به صورت اجباری در مدارس آغاز می شود و کودکان تا سن ۱۱ سالگی به تحصیل در مقطع ابتدایی می پردازند. دانش آموزان پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد دوره راهنمایی می شوند که از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی ادامه می یابد و دانش آموزان در این مقطع به خواندن دروس تخصصی و عمومی می پردازند. پس از آن وارد دوره دبیرستان شده و آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه را در رشته مورد نظر خود کسب می نمایند. هزینه های تحصیل در دوره های مختلف مدارس در ایتالیا برای شهروندان این کشور رایگان بوده و به طور متوسط برای دانش آموزان بین المللی در حدود ۶ تا ۱۳ هزار یورو در سال هزینه دارد.

 

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا جهت تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم برای متقاضیان دوره کارشناسی ایتالیا امکان پذیر است. تحصیل در مقطع لیسانس در ایتالیا در حدود ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا نیاز به داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله و نیز یک نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر در ایتالیا می باشد. در خصوص تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم، متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز به ارائه مدرک زبان ایتالیایی در سطح B1 و یا مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس ۶ دارند. تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی رایگان بوده و لازم به ذکر است که برای تحصیل در دوره های لیسانسی که به زبان ایتالیایی برگزار می گردد، سفارت این کشور در ایران کلاس ها و دوره های زبان ایتالیایی را مختص دانشجویان ارائه می دهد. هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی ایتالیا، بسته به رشته و دانشگاه در حدود ۱۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ یورو می باشد. برای تحصیل در رشته های پزشکی در ایتالیا نیاز به قبولی در آزمون IMAT می باشد. شرکت در این آزمون و کسب نمره قبولی برای دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه های ایتالیا در رشته پزشکی ضرورت دارد. همچنین لازم به ذکر است که داشتن سن مناسب (حداکثر ۲۲ سال )برای تحصیل در مقطع لیسانس در ایتالیا یکی از ملزومات به شمار می آید. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در کشور ایتالیا مشغول به تحصیل هستند به مدت ۱۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند و می توانند بخشی از هزینه های خود را از این طریق تأمین نمایند.

 

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا در حدود ۱ الی ۲ سال به طول می انجامد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا در بسیاری از رشته ها به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می گردد. دانشجویانی که متقاضی گذراندن دوره فوق لیسانس در کشور ایتالیا هستند می بایست مدرک لیسانس و نیز مدرک زبان ایتالیایی در سطح B2  و یا مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس 6.5 ارائه دهند. لازم به ذکر است که تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی رایگان بوده و همین امر بسیاری از دانشجویان بین المللی را به یادگیری زبان ایتالیایی سوق می دهد. از دیگر موارد مهمی که متقاضیان می بایست به آن توجه نمایند داشتن سن مناسب (حداکثر ۳۰ سال ) لازم است. هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی این کشور، بسته به رشته و دانشگاه سالانه در حدود ۱۵۰۰۰تا ۳۵۰۰۰ یورو می باشد. همچنین لازم به ذکر است که دانشجویانی که در مقطع فوق لیسانس در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند، قانوناً می توانند به مدت ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار باشند.

 

تحصیل در ایتالیا

 

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا جهت تحصیل در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز مانند دیگر کشورها نیاز به داشتن یک سوپروایزر یا استاد راهنما دارد و دانشجویان با ارائه مدرک زبان آیلتس بالای ۷ و مقالات معتبر بین المللی و به طور کلی داشتن یک رزومه آکادمیک و علمی تحقیقاتی قوی قادربه اخذ پذیرش در مقطع دکتری در این کشور می باشند. تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا به مدت ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد. دریافت بورسیه و فاند در مقطع دکتری برای دانشجویان امکان پذیر است.

درباره نویسنده پست : تحریریه آژانس شمیران گشت

آژانس مسافرتی شمیران گشت، ارایه دهنده انواع خدمات مسافرتی گردشگری و جهانگردی

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیازی داده نشده ! اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

همانطور که این پست را مفید دیدید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا فرصت دریافت خدمات آموزشی در سطح جهانی و عالی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در کانادا هم در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافتهٔ دیگر نظیر آمریکا نسبتا کمتر است. روند کاری ثبت درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ساده‌تر است و در کنار این‌ها، پس از […]

کانادا یکی از معروفترین کشورهای دنیا است؛ علاوه بر شناخته شدن برای زیبایی‌های طبیعی‌اش، آن را برای کیفیت آموزشی که برای دانشجویان ارائه می‌کند نیز می‌شناسند. هر سال دانشجویان زیادی برای استفاده از برنامه‌های آموزش عالی دانشگاه‌های کانادا به این کشور مراجعه می‌کنند. خیلی از ما به این فکر می‌کنیم که کدام شهر برای دانشجویان […]

افراد به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت و ترک کشور خود می گیرند. مواردی از قبیل ادامه تحصیل، پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و سرمایه گذاری از عواملی هستند که باعث مهاجرت افراد می شود. از آنجا که کانادا دومین کشور بزرگ جهان است ، شهرهای بزرگ زیادی برای زندگی دارد ؛ شهرهای بزرگی نظیر […]

دسته : ویزای تحصیلی
برچسب : , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + سه =

تخفیف ویژه عید نوروز ، ظرفیت محدود02126355204

کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد | کپی رایت 2022